(LYON)
Spanske Irizar, kendt som producent af busser, er nu klar til at markedsføre sin elektriske lastbil ”ie” – og premieren fandt sted for nylig på transportmessen Solutrans i Lyon.
Den spanske producent viste den første prototype tilbage i 2018 – nu har man produceret de første 10 skraldebiler. Det sker efter afsluttede field-tests i 15 byer rundt om i Europa.
Irizar tilbyder også sit koncept med CNG-naturgas som driv middel, men begge udgaver er tænt som distributions- og renovationskøretøjer.
Industrimotor
I Lyon viste man en elektrisk chassisudgave i 6×2 udførelse med CNG som rækkeviddeforlænger. Totalvægt 28 tons og lasteevne 18 tons.
Synkron-elmotoren kommer fra den spanske marine- og industri-motorspecialist Alconza på 360 kW og 4.400 Nm drejningsmoment. Bilen har et 170 kWh lithium-ion batteri – placeret i rammen.
CNG motoren som alternativ er Ivecos kendte Iveco Cursor 8 CNG Euro VI motor med 160 kW, som en rækkevidde extender. Gastankene har hvert et volumen på 164 liter. Irizar har især fokus på lave emissioner og lavt støjniveau.
Mange opladninigsmuligheder
Opladning sker via 2 x 80 kW CCS stik, men der er mange opladningsmuligheder fra 20 kW og opefter.
Bilen fås også i en 4×2 udgave med en 160 kW elmotor er også tilgængelig med en samlet vægt på 10,5 tons samt en maksimal batterikapacitet på 340 kWh. Det skulle sikre en rækkevidde på 250 km. Via en 150 kW oplader tager det to timer at lade batterierne op.
En anden mulighed er den elektriske 6×2 udgave med samme rækkevidde og 240 kW elmotor samt tre timers opladningstid ved 150 kW. En fire-akset version til tungere belastninger og applikationer er allerede under udarbejdelse.
Udstyret med busdør
Indstigningen er enkel med kun ét trin og en indstigningshøjde på 37 cm. Bilen har busdør for lettere ind- og udstigning. Der er tre sæder i kabinen – alle kan klappes sammen.
Udover distribution og renovation tænker den spanske fabrik bilen anvendt i kommunalt og offentligt regi som f.eks. fejemaskine, kranbil og cementblander. Bilen fås også med krybefunktion.
Med nødbremse
Når det drejer sig om sikkerhed, tilbyder Irizar linjevogter og nødbremseassistent. Der er også mulighed for kameraløsninger i stedet for sidespejle – ligesom andre advarselssystemer.
På vejen skulle man have et køretøjer med en meget lille vendediameter. Muligt er også luftaffjedring, så man kan arbejde med forskellige højder