(PARIS)

Renault er netop nu begyndt at sælge deres elektriske Kangoo E-Tech varebil herhjemme – og næste år følger samme bil med og til fem- eller syv sæder (kort eller lang akselafstand) til både private og virksomheder. Den korte kommer først i 2023 – den lange i foråret.

Renault har skitseret de vigtigste kundegrupper: private, der vælger luksusudgaven Techno, politiet, der vælger basisudgaven Authentic – og endelig Equilibre midt imellem, der vælges af taxiselskaber og hoteller.

Van of the Year 2012 og 2022

Den første elektriske Kangoo med tilnavnet Z.E. (Zero Emission) vandt prisen Van of the Year i 2012 – og den nye Kangoo som dieseludgave og de avantgardistiske Sesame-døre (uden B-søjle) vandt prisen Van of the Year i 2022.

Den første Kangoo kunne prale af skydedøre – modsat andre franske konkurrenter – og solgtes dengang også som personbil herhjemme. Men der har kun været Kangoo varebiler på markedet – indtil nu, hvor E Tech udgaven kommer.

Siden 1997 er der solgt 4,4 mio. Kangoo på verdensplan – og 75.000 el-udgaver siden 2012.

285 km rækkevidde

Man lover en rækkevidde på 285 km, en topfart op til 135 km/t – og ydelsen er 90 kW/125 hk og 245 Nm. I eco-mode er topfarten 110 km/t – og ydelsen er 76 hk.

Batteriet er placeret i bunden af bilen, mens elmotoren er placeret forrest. Den lader (tre faser) via wallbox med 11 Kw 15-80 pct. på 2,40 timer- på gaden med 22 kW på 1,30 timer. Med hurtigladning 80 pct. på 37 minutter. Der er fjernkontrol af opladning.

Varmepumpe

Vi skal også nævne to-zone klimaanlæg for og bag. der drives af bilens varmepumpe – som opvarmer luften om vinteren og køler om sommeren med en minimalt forbrug, er meldingen. Dertil varme i rat og sæder.

Fodrummet på bagsædet er begrænset på grund af batteriet i bunden. Bagsædet kan dog skubbes tilbage – og det er positivt. Bagagerummet er på 850 liter – med sæderne foldet sammen 2.500 liter.

Ladepunkter på rejsen

Allerede nu er der udstyr, som kendes fra varebilsudgaven, som vi i VOTY.dk har kørt flere gange – bl.a. drejelig tagbagagebærer, gasdæmpet frontklap, 90 grader åbning af fordøre, stort handskerum – og en stor touchscreen.

Vælger man navigation fra fabrikken, vises ladepunkter på rejsen – og om de er ledige.

Den kan trække en trailer på 1.500 kg – og det er flot for en elbil. Renault har placeret rekuperationen (opsamling af strøm) i gearvælgeren – og det fungerer glimrende. Der er tre tempi.
Der ydes otte års garanti på batteriet – eller 160.000 km.