I dag er det mest biogas, de mest miljørigtige skraldebiler kører på i byområder, når det skal være grønt. Men elektrificeringen er godt i gang – og i 2022 har Mercedes-Benz Trucks meddelt, at de vil sætte deres typiske renovationsbil, Econic, i produktion i elektrisk udgave.

Teknologien bag eEconic præsenteres første gang offentligt på den internationale IFAT-messe i München, der afholdes 4. til 8. maj i år.

Teknikken kommer fra eActros

Teknikken til den nye eEconic kommer fra den elektriske Astros, som netop nu kører i feltprøveforsøg hos fabrikkens storkunder. Den kommer på markedet i 2021.

Nøjagtigt som søsterbilen eActros er eEconic udstyret med to kraftige elmotorer på hver 126 kW og 485 Nm, som leverer lige så meget trækkraft som dieselversionerne. Batteripakken leverer ifølge Mercedes-Benz Trucks tilstrækkelig rækkevidde til at dække de fleste bynære og regionale opgaver.

Vi har prøvet eActros

VOTY.dk’s udsendte kørte en tur i en eActros forud for seneste IAA transportmesse i 2018, hvor de første prototyper blev præsenteret – en lynhurtig lastbil, da der er moment fra 0 km/t i en elbil. Og lige så letkørt som en hvilken som helst Actros med dieselmotor.

Ifølge fabrikken repræsenterer den tunge transport et stort potentiale for CO2-besparelser, og selvom lade-infrastrukturen for lastbiler fortsat halter bagefter, er potentialet for elektrisk bytransport allerede stort.

Støjfri morgen-renovation

Især elektriske lastbiler til renovation passer godt ind i udviklingen af eldrift, for dels er der ingen støj fra dieselmotoren – og skrald hentes jo især i morgentimerne, hvor de fleste folk sover – dels er der ingen direkte forurening ved køretøjet.

Når det gælder eksportlastbiler varer det nok længere, før vi ser dem på el – her er det fortsat biogas, der er den nærmeste løsning og på sigt brint.

Opladning om natten

Mange skraldebiler kører desuden i faste ruter og tilbagelægger færre kilometer end de fleste andre lastbiler. Det gør det lettere at planlægge grønne ruter samt opladning om natten, hvor der i reglen er mere grøn strøm til rådighed.

Med en el-lastbil spares også partikel- og NOx-udslip, som påvirker den lokale luftkvalitet.

Selvom opladningsinfrastrukturen lader vente på sig, satser Daimler-koncernen, der ud over Mercedes-Benz står bag FUSO, Freightliner og Western Star, benhårdt på en elektrisk fremtid for den tunge transport.

Danske forventninger

Hos Mercedes-Benz Trucks i Danmark har man derfor store forventninger til den elektriske skraldebil.

“Det er oplagt, at den elektriske omstilling begynder dér, hvor den giver mest mening. Lige nu er det i byerne, hvor den elektriske eEconic kan bidrage med både CO2-reduktion og som en bonus også mindre støj, partikel- og NOx-udledning. Vi har store ambitioner på tværs af hele vores produktprogram, hvor vi planlægger at tilbyde et elektrisk alternativ i alle segmenter, og derudover også en omfattende rådgivning både før, under og efter anskaffelse. I Danmark har vi allerede leveret de første fuldt elektriske, serieproducerede lastbiler i form af FUSO eCanter, og introduktionen af de store elektriske lastbiler i Danmark rykker tættere på,” siger chef for Produkt og Marketing hos Mercedes-Benz Trucks i Danmark, Mikael Voigt.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk