Renault er i fuld gang med at genskabe koncernen efter planen ”Renaulution” – hvor man vil gå 100 procent ind for grønne køretøjer.

Men der er også tænkt på bæredygtighed – og hvordan vi kan bevare vores biler længere end i dag.

Takket være den ombyggede Renault-fabrik i Flins udenfor Paris vil man ombygge mere end 100.000 ældre biler om året, så de passer til nutiden.

Til Last Mile distribution

Det gælder ikke mindst ombygning af små dieselvarevogne, så de i stedet for at køre på diesel kan komme til at køre på brint, biogas eller el.

Så kan de efter ”Last Mile” princippet pludselig få adgang til byernes centre som distributionsbiler.

Flere og flere byer forbyder ældre diesel-varebiler – bl.a. København. Det er ofte biler, der ellers har mange gode år endnu, når det gælder selve karosseriet.

Flere el- og brint-varebiler

Den grønne rejse fortsætter også gennem øget elektrificering og brintløsninger til varebils-markedet i et tæt samarbejde med virksomheden Plug Power – global leder i brændselscelle teknologi.

Renault-Nissan Alliancen har i forvejen nok Europas største bilpark af elektriske varebiler så som Renault Kangoo Z.E., Master Z.E. og Nissan e-NV200.

Næste model, der er klar til elektrificering, skulle være Renault Trafic/Nissan NV300. I øvrigt kommer en helt ny Kangoo i indeværende år – fortsat i elektrisk udgave.

Genbrug af brugte batterier

Allerede nu har Renault mere end 300.000 elbiler på vejene, med mere end 10 års erfaring indenfor elbiler og elektromobilitet.

Også når det handler om at håndtere brugte batterier, har Renault (sammen med Nissan) en klar strategi for, hvordan disse kan få et andet eller måske tredje liv efter at have udtjent deres ”værnepligt” i biler.

14 nye grønne biler på fem år

”Renaulution” planen er netop blevet præsenteret af Renaults topchef og CEO, Luca de Meo – og det betyder ganske rigtigt en revolution.

I 2025 vil Renault nemlig have lanceret 14 nye modeller, herunder syv elektriske og syv hybridversioner.

Samtidig lanceres fremtidens Renault 5 – i nostalgisk stil – men som elbil.

To elbils-platforme

Syv af de kommende biler befinder sig i C/D segmentet – altså store biler. Og syv ud af de 14 biler vil være hel-elektriske bygget på to dedikerede elbilplatforme – CMF-EV og CMF-B EV.

De resterende modeller vil kunne fås i hybridversioner. Planen er, at C/D segmentet skal udgøre 45 pct. af salget i fremtiden

Seneste skud på stammen er E-TECH teknologien, en hybrid teknologi med mere en 150 patenter, og med erfaringer fra Formel 1.

Renaults egen bølge

Teknologisk vil Renault fremme ”The Software Republic”, et åbent økosystem, dedikeret til udvikling af software, data, cybersecurity og mikroelektronik.

Centralt i den teknologiske udvikling hos Renault står ”The Software Factory”, der samler mere end 1.000 ingeniører specialiseret i udvikling af software, data og cloud services.

”Hos Renault omfavner vi effekterne af disruption og skaber vores egen nye bølge. Det handler om at bringe modernitet til den automotive industri,” udtaler Luca de Meo.

Styrke sit el-bil lederskab

Koncernen vil styrker sit lederskab indenfor elbiler, og man investerer i brint med det formål at blive den grønneste bilproducent i Europa i 2025.

”Vi vil også være et Tech brand. Gennem in-house udvikling via vores Software Republic, et åbent økosystem, der skal medvirke til at udvikle europæisk ekspertise indenfor felter som f.eks. data og cybersecurity, får vi en konkurrencemæssig fordel som brand med high tech connected services,” udtaler Luca de Meo.

Tech, service og ren energi

Renault vil med andre ord udvikles sig massivt indenfor tre områder: Tech, service og ren energi.

Som Tech brand stiller Renault sig i spidsen for et teknologisk økosystem.

Her vil  man sammen med samarbejdspartnere vil samle ekspertise og bygge europæisk know how og beskytte suveræniteten, når det handler om nøgleområder som big data.

Indbyggede Google funktioner

Konkret vil det gøre Renault i stand til at udstyre sine biler med cutting edge AI teknologi og cyber security systemer.

Som servicebrand skal man tilbyde de bedste løsninger.

Blandt andet vil Renault allerede fra næste år introducere My link – et helt nyt infotainment system med indbygget Google funktioner. Renault vil dermed være den første producent, der tilbyder Google services til mass market biler.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk