På trods af et udfordrende år kunne Mercedes-Benz Vans i Danmark fejre en samlet andenplads i totalmarkedet (red: efter Ford) med 4.629 indregistrerede enheder, mens man dominerede det elektriske segment med en markedsandel på 31,3 pct.
Sammenlignet med rekordåret 2019 blev det til en det bedste resultat nogensinde i de danske Mercedes-Benz-forhandleres ordrebøger med en fremgang på 12,7 pct. Samtidig fastholdt man sin samlede markedsandel.
Tilpasset sig hverdagen
Oven på et turbulent Corona-år, som både har tvunget forhandlere, værksteder og ikke mindst kunder til at tilpasse sig en ny hverdag, er salgschef hos Mercedes-Benz Vans i Danmark, Louise Klink-Raaschou, godt tilfreds med resultatet.
“Det forgangne år har været udfordrende, men også lærerigt. Vores kundebase er vokset, og vi skylder især vores fokuserede værksteds- og forhandlernetværk en tak for den ekstraordinære indsats, de har leveret i årets løb, hvor især salget af de elektriske modeller tog fart,” siger Louise Klink-Raaschou.
Elektrificeringen er i gang
Efterspørgslen på 100 pct. lokalt emissionsfri varebiler gik for alvor frem i 2020, for også på gule nummerplader er fremtidens mobilitet elektrisk.
Med 123 nye elektriske varebiler leveret til kunder i Danmark i det forgangne år placerede Mercedes-Benz sig i spidsen af segmentet med en markedsandel på 31,3 pct.
Med et modelprogram, som allerede tæller de fuldelektriske modeller eVito og eSprinter – samt luksusMPV’en EQV.
350 km rækkevidde
Officielt (WLTP mål) klarer EQV 355 kilometer på en opladning og samtidig leverer den samme komfort som V-Klassen. Målsætningen er at øge salget af de elektriske modeller yderligere og forsvare topplaceringen i 2021.
Dertil kommer den elektriske Vito-model eTourer, der især skal sælges som taxi og minibus – med samme teknik som EQV.
Den kommer også i dobbeltkabine-udgaven Mixto – på gule plader som mandskabsvogn og formentlig også uden bagsæder som gængs varebil.
Nyheder på diesel-fronten
Året bød på flere interessante produktnyheder, og både mellemmodellen Vito og den større Sprinter gennemgik hver deres facelift.
Foruden nye, miljørigtige OM 654 dieselmotorer, som både kendes fra C- og E-Klassen, blev både automatgear og tyverialarm desuden føjet til listen over standardudstyr for begge modeller.
De fås i mange forskellige motoriseringer og karrosseri-varianter. Vito har i øvrigt også fået adaptiv fartpilot som standardudstyr.
Høj markedsandel
Med samlet 2.169 registreringer kom 13,9 pct. flere Vito’er ud at køre på de danske veje, og dermed tegnede bilmodellen sig for en markedsandel på 15,1 pct.
Den større Sprinter fortsat er nummer ét i det store varebilssegment med 2.268 registreringer og en samlet markedsandel på 23,2 pct.