Til september kommer den faceliftede Renault Captur på det danske marked med mere udstyr – men fortsat uden nødbremse-system.

Renault Captur har siden første generation blev lanceret i 2013 haft stor succes på det danske marked med cirka 1.200 gulpladeudgaver – det er 10 pct. af totalsalget herhjemme. Alene i 2016 blev der solgt 380 Captur Van.

Nu kommer så en facelifted Captur, der siden 11. maj har kørt rundt i Nordsjælland i forbindelse med den internationale presse-præsentation. I dag var det de danske journalister, der så den nye bil nærmere i øjnene – for det er stort set kun på designsiden, der er sket ændringer.

Første facelift i 2015

Det er de samme motorer som hidtil – og samme undervogn, der dog blev ændret i 2015 til en mere sporty opsætning. Derimod har fabrikken ikke kunne gøre større indgreb på bl.a. bremser – det vil nok første ske, når en ny Captur ser dagens lys formentlig om tre-fire år.

Derfor har Captur ikke fået nødbremse-system, så bilen selv kan bremse ned, hvis føreren er uopmærksom. Derimod har den parkeringssensorer, linjevogter (Lane Departure Warning) og den advarer, hvis der er trafikanter i den blinde vinkel.

Til gengæld har Renault skruet op for charmen, så den får designfællesskab med den lidt større Scénic. Det betyder LED kørelys for og LED baglygter – og mulighed for fuld LED pakke. Man har strammet med nye kofangere med integreret beskyttelsesplade, mulighed for fast glastag og 17 tommer alufælge på topmodellen Intens – og en masse nye 2-tone farver.

Stor touchscreen

Indvendigt kan man få stor 7 tommer touchscreen – kun til topmodellen – mod betaling. Intense fås også med 360 graders bird-view look, parkeringssensor, R-Link infotainmentsystem – evt. i Bose design. Navigation er dog standard fra næsthøjeste udstyrsniveau Zen. Alle biler har fået blødere plastmaterialer og nyt indtræk – samt forskellige farvekombinationer.

I Danmark er der mulighed for at vælge imellem fem motorer – dog kun en enkelt dieselmotor på 90 hk med manuel eller automatisk gearkasse. Herhjemme forventer importøren fortsat at der skal sælges over 80 pct. dieseludgaver i Van-udgaverne.

I Europa er Captur i dag den mest solgte bil i B-crossover segmentet. I Danmark ligger Captur Van på 25. pladsen over alle varevogne med 380 solgte enheder – men bestseller i dette segment i fjor var dog C4 Cactus fra Citroën på en 16. plads med 575 enheder.

I stil med Scénic

Det smartere design på den nye Captur, der jo nærmest har fået samme DNA-look som bl.a. den nye Scénic, skal dog nok få salget op.

Langt de fleste diesel-Van’s af Captur har været solgt til virksomheder eller myndigheder. Den har været solgt godt som hjemmepleje-bil – her dog også i benzinudgaver på 90 eller 120 hk. Motorerne fås både tre- og fire cylindre.

Dieselmotoren er firecylindret på 1,5 liter. Til testen i København var der kun den 110 hk udgave til rådighed (som ikke sælges herhjemme) – den var til gengæld ganske kvik – men temmelig højgearet. Så gearene skal bruges flittigt i bytrafik, hvor man nok må finde sig at køre i fjerde gear, hvis der 50 km/t fartbegrænsning – ellers er der ikke trækkraft nok.

Van priser fra 80.000 kr ?

Vi skal også fremhæve den store handskerumsskuffe, midterarmlæn med skuffe, læderrattet med flad bund og stop/start system.

Priserne på Van modellerne er ikke klar i skrivende stund – men de bliver tæt på de nuværende priser. Et prisgæt er fra 80.-90.000 kr. plus moms i Life udgave – og springet mellem hvert udstyrsniveau er godt 10.000 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk