(MÜNCHEN)

MAN har til dato solgt lastbiler fra 7,5 tons. Men til efteråret bliver den nedre gruppe 3-5,5 tons med den nye TGE varebil, som MAN har udviklet sammen med søsterselskabet VW Nutzfahrzeuge, som allerede har lanceret deres Crafter, der er identisk med TGE. Crafter er også Van of the Year 2017 – så det lover godt for det kommende salg.

Men hvor mange varebilskunder anser den nye TGE som en vildt stor varevogn, så er MAN’s lastbilskunder vant til at manøvrere rundt med lastbiler på 56 tons totalvægt ellerendnu mere ved specialtransporter. Så det er næsten i legetøjsafdelingen, at TGE befinder sig.

Men med det øgede antal varebiler til at klare ”Last mile” transporter til aftagere i byerne og byernes strengere miljø- og vægtregler, så opfylder den nye TGE netop fremtidens transportbehov.

500 kg. ballast

Vi har været i München for at prøve den nye TGE som en af de første journalister i Europa – og den kører selvfølgelig lige så godt som sin søsterudgave VW Crafter.

MAN havde placeret ca. 500 kg. ballast i bilerne – og det generede ikke den nye varebil. Især i den største 177 hk udgave, hvor den også er ganske hurtig og virkelig smidig. Med trækkraft i sjette gear fra 1.000 omdrejninger eller 50 km/t.

Men også den orange 102 hk kommunal-udgave klarede by-transporten fint. De øvrige biler yder 122 og 140 hk. Også de klarede alle opgaverne godt.

Ikke testet med trailer

Det er måske ikke samme moment-fornemmelse med de nye 2-liter maskiner som i tidligere 2,5 liters Crafter modeller – men vi havde ingen problemer i de testede biler. Vi prøvede dem ganske vist ikke med fuld totalvægt og en tung trailer. Mindre kubik i køretøjer skyldes også de særlige miljøkrav til nye motorer.

I fremtiden har VW Group inklusive MAN endda planer om varebiler med alternative drivliner – i første række elektriske modeller.

Man er hurtig dus med bilen – og så er støjniveauet meget lavt, især hvis man bl.a. sammenligner med den tidligere Crafter. Udsynet er også klassens bedste. Man skulle måske vænne sig til den kraftige linjevogter funktion, hvor bilen nærmest blev holdt væk fra midterlinjen.

Mange udgaver

Man kan vælge imellem to akselafstande, tre taghøjder og tre længder plus ladudgaver og dobbeltkabine udgaver. Op til 18,4 kubikmeter varerum (til seks europaller) og op til 3,5 tons nyttelast. Tralervægten er op mod 3,5 tons.

Man kan vælge imellem forhjulstræk, baghjulstræk og firehjulstræk (med Haldex kobling)  – og der er valg imellem en seks-trins manuel gearkasse og en otte-trins automatgearkasse.

I første omgang er man klar med forhjulstrukne modeller. Automatgear er klar senere i år – mens baghjulstræk er klar i maj 2018.

Komfortabel kabine

I kabinen finder man rigtig godt plads, gode aflægge-muligheder, god komfort med flere sædetyper og overskuelig instrumentering.

Sikkerheden er også i orden – bl.a. har bilen nødbremsesystem, som selv bremser bilen ved lav fart. Multi-kollisions-bremsen sørger for at bilen er bremset ned ved uheld. Også sidevinds-assistent er standard.

Der er også en masse sikkerhedsudstyr, der kan tilkøbes – men vi ved ikke, hvilket udstyr, som den danske importør satser på.

Fås med ACC

Bilen fås således ekstra også med ACC, adaptiv fartpilot, samt advarsel for tværgående trafik, hvis man skal bakke ud fra f.eks. en port. Bakke-assistent fås også – og her kan man let bakke sin TGE ved at benytte spejl-indstillingsknappen. Det er et system, som VW-gruppen længe har tilbudt i deres personbilsprogram.

MAN har ikke mindst deres lastbilskunder som de kommende kernekunder. Hvor VW Crafter meget har store koncerner og håndværkere som faste kunder. Satser MAN på TGE som bilen for logistik-, entreprenør- og vognmandsfirmaer – samt til kunder, som har brug for 24/7 assistance så som pakketrans- og kurérkørsel.

One-stop-shopping

Der er selvfølgelig en overlapning, for alle kunder er jo nye kunder – men muligheden for one-stop shopping er ligefor. Og så kender vognmændene MAN værkstederne fra deres lastbiler – og undersøgelser viser, at vognmænd med MAN lastbiler generelt er glade for deres værksteder, hvor man kan få de nødvendige døgnservice. Ikke noget med at vognmanden får en tid i næste uge – det er nu og her. Og der er god højde på alle værkstedernes baner.

Derfor tror man hos MAN også, at mange busvognmænd med MAN busser vil vælge TGE til deres kommende minibus. I det hele taget er MAN også vant til et tæt samarbejde med opbyggere.

MAN har til gengæld ikke samme dækning med forhandlere og værksteder som VW, men her udtalte man hos MAN, at en løsning kunne være servicebilerne, der kunne foretage hjemme-service hos vognmanden. I øvrigt har 50 pct. af MAN-kunder på værkstederne ikke en aftale i forvejen.

Professionelt netværk

For kunderne er det vigtigst, at MAN repræsenterer et professionelt netværk – alene det kan tiltrække nye kunder, mener MAN. På IAA messen i fjor, hvor den blev vist første gang, var der 300 forhåndsordrer på TGE. 1. marts i år var der 1.200 ordrer. Mål i 2019: 20.000 enheder.

Bestyrelsesformand og CEO Joachim Drees, MAN, Truck & Bus, fortalte Van of the Year gruppen i forbindelse med testen, at det faktisk også var et stort ønske fra deres nuværende vognmandskunder, at der kom en MAN varebil – for transport med varebiler er et stigende marked overalt.

Derfor har MAN også givet VW gode råd, da de skulle planlægge og producere den nye Crafter og TGE.

Ikke klassisk salgslokale

Men der bliver ikke et egentligt salgslokale, hvor man se en TGE. Det er helt som med salg af lastbiler med separate og specielle lokaler. MAN har gennem et år opbygget specialister i TGE modelprogrammet – både på salg og service. Her spiller hele infotainment- og connectivity-delen en vigtig rolle, og her har MAN allerede sit RIO telematic-system.

MAN TGE er klar i Danmark i september. Men kan ordres i dag. I Tyskland er TGE på markedet om to uger – i samme prisniveau som Crafter.

Et nyt MAN TGE koncept hedder ”Van’s to go” – og det betyder hurtig levering. Ellers er markedsføringen klar: TGE – det er ikke en Van, det er en MAN.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk