En helt ny eco-platform fra koreanske Kia skal danne basis for en række nye hybrid elektriske biler – den første vises i disse dage på Chicago Motor Show: Niro, som første gang vises i Europa på biludstillingen i Genève i næste måned.
Niro årgang 2017 er en såkaldt HUV model – Hybrid Utility Vehicle. Formen er nærmest CUV, Crossover Utility Vehicle, som fortæller, at man som i andre crossover bilmodeller så som klasseleder Nissan Qashqai sidder højt.
Crossover er det hurtigste voksende bilsegment i verden i dag – og hybridbiler har tillige en stigende interesse hos kunderne, fordi forbruget er lavt og præstationerne fortsat gode.
Crossover Van
Crossover biler er herhjemme særligt populære som gulpladebiler – udover Qashqai også Renault Kadjar, Mazda CX5, VW Golf Sportsvan og Peugeot 2008.
Niro er designet i et samarbejde mellem designafdelingen i Californien og i Korea – og er kendetegnet ved en lang taglinje med tagbøjler og korte udhæng, som giver sporty linjer. Cw-værdien (luftmodstand) er på 0,29.
Kabinen er ikke sort og grå, som man ofte har set hos Kia – men her sort og hvid, men mange farver kendetegner instrumentpanelet. Der skulle være god plads i kabinen i den kompakte bil, der byder på sportssæder med god støtte.
Sidder højt
Man sidder som i alle Crossovers højt, så man har et godt udsyn. Batterierne er gemt godt væk – så man mister ikke plads i kabine eller i varerum, sm har et fladt gulv.
Teknisk er man gået nye veje – har fjernet det traditionelle 12 volts batteri og udskiftet det med et 1.56 kWh litium-ion polymer batteri under varerummet – med flere volt. Benzinmotoren er på 1,6 liter på 103 hk.
EGR system, som kendes fra lastbiler, sørger for at udstødningsgassen recirkuleres. Elmotoren yder samtidig 43 hk – og arbejder sammen med benzinmotoren. Samlet er ydelsen 146 hk.
Dobbeltkoblings gearkasse
Gearkassen er 6 trins dobbeltkoblingstype. CO2 udledningen er 89 g/km. Den nye forhjulstrækker er en såkaldt parallel-hybrid bil.
Sikkerhedsmæssigt får den linevogter, nødbremsesystem, advarsel mod trafikanter i den blinde vinkel og advarsel mod tværgående trafik bag bilen.
Predictive cruise-control
Nyt er en energikontrol, der fortæller, hvornår chaufføren skal køre med speedpilot og bremse – som også ses i dyre luksusbiler – men også i lastbiler i en mere avanceret form som Predictive Cruise Control.
Men princippet er det samme – ved hjæp af bilens GPS system og speedpilot forudses topografiske ændringer i terrænet, så man i god tid finder det rette gear og finde den rettet måde at genopbygge energien og bedste tidspunkt at genoplade batteriet.
Avanceret klimaanlæg
Et avanceret ventilations- og klimasystem sikrer mod dannelse af kondens og dug på indersiden af ruderne.
Kia Niro har arvet det særlige UVO3 infotainmentsystem fra Sportage modellen – med Android Auto, Apple CarPlay, 8 GB musiklager, Pandora og Surround-sound – alt bundet op på en syv tommer trykfølsom skærm.