Det er 25 år siden, at konsulent Knud Ribold fra Kims købte den første Volvo lastbil af Kent Schärfe Autohuset Vestergaard i Odense.

Det var en Volvo FL Turbo. Forleden købte Knud Ribold yderligere to nye Volvo FL 250 hk 4×2– også af Kent Schärfe.

”Sølvbrylluppet” mellem de to fynboer blev fejret med blomster og smil – selv om der – som i alle ægteskaber – har været mange udfordringer.

77-årig indkøber
KIMs ledelse har med god grund lyttet til Knud Ribold og fulgt hans anvisninger på indkøbsområdet. Og det har de gjort i mange år. Knud Ribold gik på pension i år 2001, men han varetager stadig som konsulent indkøbsfunktionen i en alder af 77 år.

Autohuset Vestergaards daværende juniorsælger Kent Schärfe på 27 år klarede salget dengang. I dag er han 52 år og er salgschef hos Autohuset Vestergaard. Han har sammenlagt været i virksomheden i 35 år og styrer i dag salget af Volvo Trucks produkter på Fyn og på Langeland.

25 år er lang tid i transportbranchen, og Volvos distributionslastbiler har gennemgået en voldsom produktudvikling i perioden – ikke mindst på sikkerhed og chaufførkomfort.

God arbejdsplads
Netop disse områder er centrale for KIMs, der ønsker at give deres chauffører de bedste betingelser på markedet. Udover at sidde bag rattet på KIMs distributionslastbiler er chaufførerne også repræsentanter og sælgere af KIMs brede sortiment af chips og snacks.

Lastbilens førerhus og kasseopbygning er deres arbejdsplads, lager og salgslokale.

”Vi ønsker at give vores chauffører de bedste arbejdsbetingelser i det daglige. Det fremmer effektiviteten og arbejdsglæden, ligesom vi ønsker at give dem en sikker arbejdsplads. Fra de små detaljer til de større. Vi har for eksempel lys på trinene, så chaufføren ikke snubler ud af førerhuset i de mørke vintermåneder. Vi har skridsikre belægninger på liften, så chaufføren står bedre fast i sjap, sne og slud, og vi bruger Volvos røde sikkerhedsseler, så alle er opmærksomme på, at de benyttes. Vi har også et særligt kamera, der registrerer cyklister ved højresving,” siger Knud Ribold

Køber et koncept
Knud Ribold har jo mange års erfaring i indkøb af lastbiler – og han køber ikke en lastbil. Han køber et koncept, understreger han.

”Vi har servicekontrakt på alle vores lastbiler. Det giver forudsigelighed og et fast omkostningsforløb. Og nok så vigtigt: driftssikkerhed. Vi besøger Volvos serviceværksteder i hele Danmark, og det er tydeligt at mærke, at Volvo Trucks gør meget ud af medarbejdernes uddannelse. De er effektive og godt klædt på til at give god service,” siger Knud Ribold.

Da Knud Ribold overtog indkøbsfunktionen i KIMs i 1991 gik han grundigt til værks. Han ønskede at finde den rette lastbil til KIMs ønsker og behov.

Grundig til værks
Han besøgte lastbilforhandlere, læste fagblade og tidsskrifter, besøgte KIMs chauffører på depoterne rundt i Danmark, og han gik sågar rundt på storebæltsfærgen og fik en uformel snak med lastbilchaufførerne.

”Hvordan er du tilfreds med din lastbil – hvad er godt, og hvad er skidt ?

Målet var at kortlægge, hvor KIMs fik mest for pengene ud fra de kranspecifikationer, han havde fået opstillet ud fra sit researcharbejde. Et billede begyndte at tegne sig, og de første Volvo-lastbiler blev indkøbt.

”Det har været udfordrende 25 år at handle med KIMs. Knud Ribold sætter mange krav, og vi bliver holdt til ilden. Han har aldrig sag, at KIMs skal have en lastbil ligesom sidst. Kravene udvikles hele tiden, og vi skal være skarpe for at indfri forventninger,” siger Kent Schärfe.

Fakta KIMs A/S:
Fabrik: Søndersø, Nordfyn
Ejerskab: Orkla ASA
Historie: Tidligere en del af Odense Marcipan, etableret 1927
KIMs chips og snacks: Lanceret i begyndelsen af 1960’erne.
Antal medarbejdere: 187
Antal lastbiler: 23 stk. – hovedsageligt Volvo-lastbiler
De nye Volvo FL modeller: 8-liter Euro 6-motor, sporassistent, Dynafleet flådestyring m.m.
Leveret af: Autohuset Vestergaard A/S

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk