(PARIS)

Det er vigtigere og vigtigere for alverdens bilfabrikker at samarbejde – for udgifterne til både udvikling af nye modeller og øgede forskningsudgifter på miljøfronten er ofte for høje til at en enkelt producent ønsker at sidde alene med dem.

”Vi indgik en samarbejdsaftale med General Motors i 2012 om at udvikle og bygge biler sammen – og de første nye fælles udviklede biler vil vi se om et par år,” siger Linda Jackson, CEO og øverste chef for Citroën.

På to-mandshånd med chefen
Den engelsk fødte bilchef mødte vi på to-mands hånd på biludstillingen i Paris, og her fortalte hun om PSA/Peugeot-Citroëns samarbejde med Toyota, som i mange år havde været meget succesfyldt, når det gælder de tre næsten ens minibiler Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo, der netop er fortsat i anden generation.

PSA har nu fortsat samarbejdet i en anden boldgade – med udviklingen og produktionen af varebilerne Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Toyota Proace.

Ny Combo kommer først
Ét af de første fælles GM-PSA produkter bliver den nye Citroën Berlingo/Peugeot Partner, der også vil blive produceret som en ny Opel Combo – en bil, der tidligere blev bygget sammen med Fiat Doblò i Tyrkiet. Fremover skal Combo varebilerne bygges i Spanien.

Også biler som Opel Zafira og PSA-SUV’er som C4 Picasso og Peugeot 5008 har været rygtet produceret i fællesskab. Men 5008 er netop lanceret – så ingen har meldt ud, hvad der skal ske.

Alle har fokus på elbiler
Stort set alle større udstillere havde fokus på elektriske biler og på sigt elektriske biler, der kan køre selv.

Hos PSA forsker man meget i fremtidens drivmidler – og Citroën var vel først på det europæiske marked med en bil som AX electric, Berlingo Van Electric og C-Zero (sammen med Mitsubishi) – og man har stadig Berlingo Electric på programmet i nyeste udgave – samt en ny e-Mehari strandbil.

Først efter 2020
Men Linda Jackson mener dog, at det varer mange år, før elbiler har udkonkurreret dieselmotoren og benzinmotoren.

”Vi skal frem til måske 2020 eller 2021 før elbilen nærmer sig for alvor – for os med med en ny B- og C klasse elbil. Det er først diesel, vi skal tage os af – og vi har fået renere dieselbiler. Vi har tillige netop lanceret en helt ny og miljørigtig benzinmotor. Elbilen bliver måske en hybrid-elektrisk bil, der er klar om fire år – og brint senere. Men vi bliver klar – det handler meget om krav fra EU og andre myndigheder. De må snart melde ud,” siger Linda Jackson.

Håber på ens regler
Hun peger også på de mange forskellige miljøregler rundt om på jorden, som koster rigtig meget. Hun savner en ensretning.

Men det er også vigtigt at få et fornuftigt, gennemsigtigt forhold til kunderne – at genskabe tiltro til branchen – ikke mindst efter Diesel-Gate skandalen, som Citroën chefen dog ikke nævnte ved navn.

Derfor bliver de nye EU-målemetoder med normal kørestil (Real Driving Circkle) vigtige.

Tættere på kunderne
Linda Jackson tror også, at der fremover bliver mindre fokus på emner som præstationer, motoreffekt og luksusudstyr.

”Vi vil være tættere på vores kunder, når det gælder bilen – for det er sted, som vi mere og mere kommer til at leve i. Bilen er en del af dit liv – og det bliver mere udtalt med selvkørende biler, hvor komfort bliver endnu vigtigere. Citroën er kendt for komfort siden 1930’erne – og det vil vi blive ved med at være kendt for,” siger Linda Jackson.

Hvad laver vi i selvkkørende biler
Hun understreger, at der derfor skal være mere plads i bilerne, mere lys og mere aflæggeplads.

”Derfor har vi lanceret programmet: ”Hvad foretager i jer i bilen.” Det vil være et endnu vigtigere spørgsmål, når vi får selvkørende biler. Vi har testet en selvkørende C4 Picasso over 60.000 km. – så vi kan være klar til markedet i 2020-2021. Men vi kender ikke til fremtiden for bilerne, men den bliver utroligt spændende. Vi kan se 10 år frem, når det gælder forskning – ikke meget længere. For alt afhænger af, hvad politikerne vil have. Men vi kan hurtigt være klar,” siger Linda Jackson.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk