Iveco tror bl.a. på el-drift på varebiler som Daily, men når det gælder lastbiler, så tror italienerne at naturgas og biogas er vejen frem til et grønnere miljø.

På IAA messen i Hannover var det da også den store premieredag for Stralis NP og XP, der er eksportbiler, der viser lave forureningstal og god totaløkonomi, der kan slå en dieselbil.

Men for at sætte en tyk streg under drømmen om gasbiler på motorvejene i Europa i fremtiden, så præsenterede øverste Iveco-chef Pierre Lahutte prototypen Z, der står for nul emissioner.

Flydende biometanol
Ikke en elbil som hos flere konkurrenter, men en gasbil – og på siden står også LNG, flydende naturgas, som dog her er biometanol – udvundet fra raffineret biogas. Motoren yder 460 hk og 2.000 Nm. Der er en 16 trins automatiseret gearkasse med Powershift I de øverste gear.

Et har den dog fælles med bl.a. Mercedes’ fremtids lastbil – den er forberedt for at køre selv. Endda langt – ifølge Iveco 2.200 km. Chaufføren kaldes nu logistik-operatør – og med adgang til alle informationer på sin iPad.

Ingen trafikuheld
Z er langturs-fragtbilen uden emissioner og uden trafikuheld.

Pierre Lahutte, Iveco præsident, udtalte ved afsløringen af Z, at man med den som en revolution – en bil, som er udsprunget af frygt for omgivelser og miljø samt for økonomi og sikkerhed omkring lastbiler.

Iveco har taget 29 patenter på ”Z”.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk