Der var fint besøg i København i dag. Citroën havde sendt deres prototype Cactus via den danske hovedstad til en biludstilling i Bruxelles. Og med bilen fulgte den ansvarlige designer, englænderen Mark Edward Lloyd.

Bilen har været prototype i flere stadier siden C-Cactus fra 2007 og er fabrikkens plan for kommende generationer af biler i C-linjen, der sammen med DS-linjen udgør de to modellinjer hos Citroën.

Citroën siden 1989
Mark Lloyd, der kommer fra Seven Oaks i Kent, var fra 1984 fem år hos Jaguar efter sin ingeniøruddannelse – og har siden 1989 været tilknyttet Centre de Création Citroën i Paris med ansvar for forskellige prototyper – fra 2009 med ansvar for C4 Cactus.

Prototypen, som skal danne grundlag for kommende C-modeller. Første færdige C-model bliver C4 Cactus, som vises den 5. februar, og som kommer til salg i foråret.

Cactus er en modulopbygget bil, der sætter nye standarder for bildesign. Lloyd og hans folk har strippet bilen for alt overflødigt – og i stedet fokuseret på komfort og velvære.

Respekt for fortidens biler
Der skal være respekt for fortidens biler. Man kan sige, at designerne har kikket på Citroëns legendariske modelprogrammer som ID, DS, Ami og 2V for at finde enkeltheden, og hvor kun de væsentligste detaljer er med.

Bilen Cactus er brugervenlig, enkel, funktionel, unik, intuitiv og indbydende. Simpel, men smuk. Sympatisk, menneskelig, smart, let, ren, dynamisk, unik, naturlig, ærlig – altsammen nøgleværdier. Det hele kan sammenfattes i grafikeren Robert Delpire’s brochurer og plakater fra 60’erne og 70’erne – men hans flydende værdier. Nu vender de tilbage.

Kun det mest nødvendige
”Før skulle alt samlet foran føreren. Vi har taget det hele væk – og kun sat det nødvendige ind foran føreren så som en stor skærm, speedometer, handskerum og ventilation. Det har skabt en lav vægt, aerodynamik, god økonomi og gode køreegenskaber. Vi har hentet inspiration fra både tasker, møbler og beklædning, siger Mark Lloyds.

Udvendigt er bilen opbygges med airbumps, der er luftbobler, så man ikke får skader på siden. Indvendigt er der en enkelt stor sofa med et armlæn i midten til at højne komfort og fællesskab – og naturmaterialer. Ikke noget med plast her.

Masser af gulvplads
Der er ingen B-stolpe, så udsynet er storslået. Instrumenterne ligesom svæver og giver masser af gulvplads – én idé hentet fra lænestole. Passager-airbag’en er placeret i loftet. Det frigør plads til handskerummet, udformet som beslag fra en gammeldags kuffert – med idéelementer fra sko. 8-tommerskærmen er adgangen til alle kontakter og til internettet.

Bilen har en frihøjde på 21 cm – som en lille SUV, der sikrer let ind- og udstigning. De særlige LED lygter er allerede sat i produktion i C4 Picasso modellerne.

Hybrid-luft motor
Teknisk har man valgt den særlige hybrid-luft motor, hvor trykluft spiller en afgørende rolle i samarbejde med den 3-cylindrede motor. Resultat: Over 33 km/l.

”Men C-serien bliver ikke en nichebil. Det bliver Citroëns bud på fremtidens bilstrategi, ”siger Mark Lloyd.

Der er 250 designere ansat hos PSA, Peugeot-Citroën – mange dedikerede til særlige projekter og modeller.

Designerne arbejder sammen
Mark Lloyd arbejder på Cactus, men har også et år med designchef for DS3. Designerne arbejde også sammen – og alle ved, hvad der arbejdes på i bygningen, hvor alle er samlet.

”Jeg er allerede videre med mange nye opgaver, og der kommer jo også mange nye C-modeller efter C4 Cactus i næste måned. Principperne fra Cactus vil finde vej til bilmodeller hos PSA i fremtiden – måske også den næste Peugeot Expert og Citroën Jumpy, som der arbejdes intenst på,” siger Mark Lloyd.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk