(ALMERIA)

Vi har tidligere prøvet den nye VW Crafter som for-serie model i Tyskland – og var meget overraskede over, hvor færdigbygget den var – men nu har vi prøvet den i Sydspanien som produktionsmodel, og var er ingen forskel. Bilen er stadig imponerende.

Enkelte journalister mente, at en varebil, der kører som en personbil, er farlig – fordi chaufføren glemmer, at vejgreb og bremseegenskaber med læs ikke kan blive så gode som i en personbil.

Men det er noget pjat – for en erhvervschauffør skal vel have det ekstra godt – han sidder jo en hel arbejdsdag bag rattet.

Højeste grad af sikkerhed
Med Crafter har VW formået at bygge en stor varebil med en fornem kørselskomfort, fine køreegenskaber og klasens højeste grad af sikkerhed.

En ekstra test i Sydspanien gik ud på at køre både den nuværende/udgående udgave sammen med den nye model – og det er utroligt, så meget den nye udgave er forbedret på letkørthed, mindre krængning i sving. blødere gearskift, den lette styring med det lille rat og lavere støjniveau.

Hertil kommer så den forbedrede komfort i bilernes ergoComfort sæde med 14 indstillingsmuligheder. Vælger man sædet med ergoActive funktion får man ydermere et sæde med massagefunktion i lænden.

Van of the Year vinder
Hele instrumenteringen er veludformet og betjeningen logisk. Der kan fås otte tommer touchscreen. Der er også masser af aflæggeplads i kabinen.

Mange forstår ikke, at vi i Van of the Year juryen valgte Crafter til Van of the Year for 2017 – de vil forstå det, når de prøver bilen.

Crafter har – så længe bilen blev bygget sammen med Mercedes-Benz Sprinter – kun kunnet fås alene med baghjulstræk samt avanceret firehjulstræk fra Achleitner.

Gøre som man vil
Nu bygger man selv bilen på en ny fabrik i Polen, som vi har beskrevet tidligere. Så nu kan man – efter 10 år – gøre, som man vil.

I den nye udgave begynder man med forhjulstræk og tværliggende motor og senere næste år kommer så baghjulstræk og langsliggende motor og 4Motion firehjulstræk fra VW selv.

En eludgave med op mod 500 km rækkevidde, e-Crafter, kommer også næste år. Med en topfart på 80 km/t er det primært en bil, der skal klare leverancer i byerne. Den havde premiere på IAA transportmessen.

Fordel ved at bygge for MAN
Fabrikken i Polen skal også bygge den teknisk identiske MAN versionen TGE, som kommer til Danmark i efteråret 2017. MAN er en del af VW koncernen.

Hos VW forventer man, at 20 pct. af produktionen skal være MAN TGE. Den bliver en fordel for MAN – og vil øge porteføljen væsentligt hos VW Nutzfahrzeuge. For Crafter forventes en fordobling af salget frem til 2020 – fra 50.000 enheder i 2015.

Med teknikken forskibs har VW kunnet sænke frihøjden og dermed indstigningshøjden med 10 cm i forhjulstækkeren. De øvrige vil fortsat være højere at komme ind i – men det er jo også nødvendigt for off road udgaven.

Mere smidige motorer
De opdaterede 2-liter motorer, der er hentet i VW’s komponentbank, er langt smidigere end før – med bedre drejningsmoment – således havde vi trækkraft i sjette gear i den testede 177 hk udgave fra 1.200 omdrejninger – eller fra 60 km/t. Cirka fra 50 km/t i femte gear.

Så man skal ikke skifte så meget gear i byen som før – for den 163 hk testede nuværende udgave behøvede man at skulle op til 80 km/t eller 2.000 omdrejninger, før der var trækkraft i topgear – og fra 70 km/t i femte gear – og fra 50 km/t i tredje.

Med den 140 hk var resultatet også trækkraft i sjette gear fra 1.200 omdrejninger – endda med 550 kg nyttelast.

En lille motor på 102 hk vil kun blive solgt i begrænset omfang i Danmark.

Op mod 15 pct. mere økonomisk
Den nye Crafter bliver ca. 15 pct. mere økonomisk end forgængeren – og serviceintervallerne bliver længere.

Mange af sikkerhedsdetaljerne er ekstraudstyr – men meget er også standard. Det gælder bl.a. sidevindsassistent, linjevogter, parkerings-advarsel, oliefyr, aircondition, armlæn og sædevarme.

Andre sikkerhedsdetaljer, som kan fås, bliver ekstraudstyr – f.eks. avanceret nødbremse. LED lys for og bag er ekstra til ca. 10.000 kr., men LED lys i varerummet er standard.

Sikkerheds-sensorer
Et system, der bremse bilen, hvis der er tværkørende trafik, når man bakker ud af en indkørsel eller p-plads, er også ekstraudstyr. Bilen har skivebremser overalt – samt esc stabilitetskontrol.
Man kan også vælge sensorer på siden af bilen, så man advares, hvis man kommer for tæt på forhindringer. Navigation fås også – ligesom avanceret infotainmentsystem og connectivity-system.

”Vi satser på at prissætte Crafter konkurrencedygtigt, når vi lancerer den i marts næste år. Vi har store forventninger til bilen og regner med at øge salg og markedsandel betydeligt. I dag er den største 163 hk udgave den bedst sælgende – og vi tror også, at den store (177 hk) udgave vil være bestseller i den nye udgave,” siger Nicolai Farganis, marketingchef for VW Erhvervsbiler i Danmark.

8 trins automatgear
Automatgears udgaven prøvede vi også – og selv om det ikke er en dobbeltkoblingsudgave, men en nyudviklet 8 trins torque converter udgave, fungerer den godt, konstaterede jeg. Det er dog kun en for-serie-gearkasse – så den havde svært ved at geare op, når jeg accelererede op ad bakke. I Danmark ventes at op mod 30 pct. af bilerne at blive med automatgear.

Automatkassen til den for- og baghjulstrukne gearkasse er lidt forskellige – men begge af torque converter typen.

Mange versioner
Crafter fås i fire basisudgaver – og kan fås i tre længder og tre højder. I alt 69 versioner. Nyttelasten er forøget og varerummet er større. Der er flere fastspændingsmuligheder – og så giver den lavere frihøjde en lavere indstigning og læssehøjde i den forhjulstrukne udgave.

Trailer-assist er standard, når man bestiller bilen med trækkrog – og så kan man bakke sin Crafter med trailer – kun ved at betjene speeder og knappen til at indstille spejle.

Det kan allerede fås til VW personbiler – men det er smart til en stor varebil. Crafter kan fås med en trailervægt på op til 3,5 tons. Udover trailer-assist kan man få park-assist, der selv længde-parkerer bilen.

Crafter har uafhængig affjedring fortil og stiv bagaksel – men kan fås i flere udgaver alt efter behov. Der er også stabilisatorer for og bag. Styretøjet er nu elektromekanisk og hastighedsbaseret.

Peberfrugt-landet
Crafter havde verdenspremiere i Andalusien, nærmere bestemt i Almeria. Vi er i et område, hvor 80 pct. af landets eksport grøntsager bliver dyrket.

Testen tog sit udgangspunkt hos en stor-producent, hvor peberfrugter og tomater var hovedproduktet.

Når man lander i byen, ser man, at kæmpe arealer er dækket af drivhuse.
Apropos peberfrugter, så lærte vi, at de grønne er umodne, de gule er modne – og de røde er en helt anden sort.

Fakta VW Crafter 177 hk:
Motor: 1.968 ccm. med biturbo.
Ydelse: 177 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 410 Nm v. 1.500-2.000 omdr.
Miljø: Euro 6 med SCR teknik og partikelfilter.
Gear: 6 trins man./8 trins aut.
Topfart max: 165 km/t.
Styretøj: Elektromekanisk styretøj.
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel.
Bremser: Fire skivebremser (ventilered), esc.
Trailervægt: 3,0-3.5 tons.
Forbrugssnit: 13,3 km/l
CO2 udslip g/s: 196 g/km.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk