Af Carsten Teiner
(MEGÈVE)

15.000-17.000 kroner koster det ekstra at få sin Caddy varebil leveret som Cross Caddy – alt efter model, så mange kunder vil nok tilkøbe visse af udstyrsdetaljerne til montering bagefter – eksempelvis fælgene.

VOTY.dk har prøvet den nye Cross Caddy i området mellem Genève og skisportsstedet Megève i Frankrig – for foden af Mont Blanc – men med mindre man vælger sin Crosss Caddy som ¤Motion udgave, altså firehjulstrækker, er der ingen forskel rent teknisk på den normale Caddy og Cross Caddy. Det er ren design.

Højst 20 biler om året
Men heftig ser den da ud med sine fede 17-tommer fælge, 205/50 lavprofildæk, mange stafferinger, forkromede lister og tagrælinger, tonede ruder samt luksusprægede interiør.

”Vi forventer ikke at sælge med en højst 20 Cross Caddy på årsbasis, men vi har da solgt vores Caddy Edition 30 til store entreprenør-virksomheder – dog kun med 1,6-liters TDI motor, så vi må se, hvad kunderne siger. 4MOTION sælger vi da noget af – ikke mindst til dyrlæger, entreprenører, skovbrug og offentlige myndigheder, der alle har brug for firehjulstræk. Vi kan ikke hamle op med Norge, hvor en fjerdedel af alle Caddy er 4MOTION modeller, siger Mikael Christensen, produktchef for VW Caddy programmet hos importøren, Skandinavisk Motor Co. (SMC).

4MOTION mest logisk
Vi lagde ud med den barskeste 170 hestes udgave med DSG6 gearkasse, som er en vildbasse med sine 350 Nm mellem 1.750- og 2.500 omdrejninger, der når 100 km/t på 8,5 sekunder og topper ved 196 km/t, og sluttede med den 140 hestes model med 6 trins gearkasse med 320 Nm ved samme omdrejningstal, der når 100 km/t på 10 sekunder og topper ved 186 km/t.

Sidstnævnte er rigelig kvik – og kan i øvrigt også fås med DSG gear. Vil man have sin Cross Caddy med 4Motion udstyr, kan man kun vælge modellerne med 110 og 140 hk. Begge med Haldex kobling, der fordeler kræfterne optimalt til hjulene alt efter underlaget – og det er nok til selv ganske fine off-road præstationer har vi tidligere erfaret ved test i Spanien.

Ikke anden teknik
Bilerne kører som de normale Caddy-versioer – måske med lidt bedre vejgreb med de brede fælge. Men sidder højt som sædvanlig, men det giver jo ekstra godt udsyn.

Cross Caddy Van har ikke samme høje udstyrsniveau som personbilsudgaven – men der er skydedøre i begge sider plus udstyr som læderrat og andet indtræk. Sideairbags er heller ikke standard.

”Vi tror ikke rigtig på Cross Caddy som personbil, da priserne begynder ved 247.000 kroner, siger Mikael Christensen.

Cross Caddy med naturgas
Cross Caddy er der seneste Cross-udgave efter Polo, Golf og Touran.
Caddy har efter nogle år i stilhed – efter omlægning af registreringsafgiften for seks år siden – kommet tilbage og solgte i 2012 1.052 enheder.

Caddy kom først frem i 1978, og den bygges i dag i Poznan i Polen. 4Motion udgaven kom frem i 2009.

I begyndelsen fås bilen med benzin og dieselmodeller. ECO-Fuel udgaven med CNG natur/biogas er ikke prissat i Cross udgave. Den har en 109 hk benzinmotor – og når de 25 kg gas er brugt op, er der en benzin-reservetank på 13 liter.

Fakta Cross Caddy 140 hk

Motor: 4 cyl.
Ydelse: 140 hk
Moment: 320 Nm v. 1.750-2,500 omdr.
Topfart: 186 km/t
Acc. 0-100 km/t: 10 sek.
Gearkasse/testbil: 6 trin manuel.
Dæk: 205/15 R17.
Varerum: 3,2 kubikmeter.
Bremser: ABS/esc (ESP).
Bagklap: 1.558 x 1.116 mm.
Hjulkasser: 1.170 mm.
Pris: 184.492 kr. plus moms.
Billigste 1,2 TSI 85 hk: 131.700 kr. plus moms.
Dyreste 2,0 TDI 170 hk: 219.790 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk