Flere sommerdæk til de populære crossovers og SUV-biler er mærket, så de kan give indtryk af, at de også kan stå fast om vinteren.

I FDM’s nye, store sommerdæktest viser det sig dog, at sommerdæk til disse biltyper falder igennem, når de bruges i vinterføre.

Crossover- og SUV biler hitter som aldrig før – herhjemme og i udlandet. Bilerne er også populære som erhvervsbiler og sælges i stor stil på gule nummerplader – og anvendes bl.a. som servicebiler.

15 dæk til test
I FDM’s nye sommerdæktest testes 15 dæk til disse biltyper i størrelsen 16-tommer (215/65 R16). Selvom bilerne også fås med både 17-, 18- og 19-tommer, er det den mest gængse størrelse – og de er specielt udviklet til denne biltype.

Eksempelvis er den standard på biler som Nissan Qashqai og VW Tiguan, oplyser FDM.

”Det er efterhånden et par år siden, at crossover-bølgen ramte danskerne, og for mange er det nu ved at være tid til nye sommerdæk. Derfor har vi i år valgt at teste et udvalg af dæk, der er specielt udviklede til denne biltype,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.

Kun gode som sommerdæk
Testet som sommerdæk klarer de fleste sig gennemsnitligt – eller noget bedre – og med generelt gode egenskaber på tør og våd vej.

To dæk falder dog igennem og understreger dermed, hvorfor det er en god idé at læse FDM-testen, inden man køber nye dæk – og også blandt de bedste dæk er der forskelle.

Her skal man som køber vælge, om man lægger mest vægt på slidstyrke, dækstøj, sikkerhed eller brændstoføkonomi.

Fejlagtigt M+S mærket
Selvom der er tale om sommerdæk, er flere af dækkene også M+S-mærket, hvilket ifølge producenterne indikerer off road-egenskaber. Det vil sige, at man fortæller, at dækkene også er egnet til at stå fast i mudder og sne, som mærket står for.

Det er imidlertid langtfra tilfældet, viser dæktesten.

”Flere af producenterne har valgt at forsyne sommerdækkene med et M+S-mærke, der kan give det indtryk, at dækket også kan bruges om vinteren. Derfor valgte vi undtagelsesvis også at teste dem på sne, og her falder de stort set alle helt igennem. Faktisk klarer de sig ikke bedre end et almindeligt sommerdæk i vinterføre. Det er naturligvis ikke godt nok, og bør give røde øre hos producenterne. Så selvom det er fine sommerdæk, er der altså ikke nogen vej uden om vinterdæk, hvis man vil køre i vinterføre,” siger Søren W. Rasmussen.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk