(GENÈVE)
Toyota vil gerne ride med på den mest succesfyldte bilklasse for tiden: SUV-Crossover – men man vil ikke bare kopiere den mest succesfyldte af slagsen, Nissan Qashqai. Derfor har man kombineret den høje siddestilling i en Crossover med en typisk 5-dørs coupé model.
Bilen havde verdenspremiere på biludstillingen i Genève – og den hedder C-HR – forkortet for Coupé High Rider. Fronten er helt som Toyota-familien – men så kommer alt det nye. Kraftige skærme, et skrånende tag og meget kraftige C-stolper og en meget speciel bagende.
”Der er to punkter, der er vigtige ved denne bil – dens stil og dens køreegenskaber. Derfor har vi sikret et lavt tyngdepunkt, så den får mere sporty køreegenskaber end normalt for en Crossover,” siger chef-ingeniør Hiroyuki Koba, Toyota.
Prius platform
Bilen er bygget på Toyotas TNGA platform (Toyota New Global Strategi), som også den nye Prius har fået. Den er den, der er med til at sænke tyngdepunktet. Hybridmotoren er anden generation hybridteknik fra Toyota.
Han er trænet racerkører og kører med i en sportsvognsserie i Japan. Derfor vil han bevise bilens egenskaber ved selv at deltage i et stort 24 timers motorløb på Nürburg Ring om et par måneder. Bilen er faktisk ved at blive opbygget til løbet.
C-HR skal til det europæiske marked bygges på Toyotas fabrik i Tyrkiet, hvor også Corolla Verso/Sportsvan og Corolla bygges. Men den skal sælges i hele verden – og den største forskel mellem eksempelvis den europæiske og amerikanske udgave er, at vi får sporty dæk og amerikanerne helårsdæk.
To motorer i Europa
I Europa kommer bilen med valg mellem to motorer – 1,8 benzin-hybrid og en 1,2 liter turbo-benziner. Men ikke som diesel. For ingeniør Koba handler det om at byde på det bedste miljø, og det kan diesel ikke, fortæller han.
Bilen er en lille smule dansk, da den anden konceptudgave var tegnet af den danske Toyota designer Steffen Rasmussen – men det er dog japanske Kazukiko Isawe, der står som designchef for den endelige model. Bilen er til salg lige efter årsskiftet 2016/2017herhjemme.
Det vil især være private, der kommer til at købe bilen, men herhjemme nok en del virksomheder. Bilen fås både med manuelt og automatisk gearskift.