Dansk Retursystem har indsat en ny biogas udgave af 6,5-tons Iveco Daily til at samle tomme dåser og flasker fra nogle af hovedstadens butikker, cafeer og kontorer.

Den største miljøgevinst ved biogas er, at forbrændingen ikke bidrager til CO2-udslip. Forudsætningen for at udbrede brug af biogas er, at der findes et omfattende net af gastank-stationer.

Energiselskaberne E.ON og OK har netop skiftet til ren certificeret biogas i deres fælles gastankstationer i København.

Med biogas-bilen vil Dansk Retursystem være med til at forbedre miljøet i hovedstaden.

God mening med biogas-bil
”Vores kerneopgave med at samle danskernes tomme flasker og dåser i et lukket kredsløb og smelte dem om til nye flasker og dåser er i sig selv godt for miljøet og jordens ressourcer. Det giver rigtig god mening, at vi nu tager det første skridt til også at gøre vores transport mere klimavenlig og CO2-neutral,” siger Lars Krejberg Petersen, administrerende direktør i Dansk Retursystem.
 
Den første lastbil på biogas skal gøre Dansk Retursystem klogere på, hvordan man får en grønnere profil på flere af de over 50 lastbiler, som hver dag henter tomme flasker og dåser hos mere end 1.000 kunder fordelt over hele landet.
 
”Vi hilser Dansk Retursystem velkommen på vores gastankstationer og håber, at flere vil følge trop, så vi sammen kan skabe en mere klimavenlig transportsektor,” siger Tore Harritshøj, administrerende direktør i E.ON Danmark.

Tilfreds borgmester
Også Københavns Kommune er begejstret for det nye initiativ fra Dansk Retur¬system, for i hovedstaden stiler man mod at blive CO2-neutral i 2025, og kommunen har allerede ambitiøse mål for deres egne køretøjer, og kræver blandt andet, at skraldebiler kører på biogas.

”Vi har brug for alle bidrag, når vi for alvor skal skabe en ren by. Det er meget positivt, at en stor privat virksomhed som Dansk Retursystem, der hver dag kører mange kilometer i København, nu vælger at gå den vej. Vi håber, at det kan inspirere andre private virksomheder, så vi får endnu flere biogasdrevne biler,” siger Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.
 
Faktaboks:
Biogas fremstilles ved afgasning af husdyrgødning og andre restprodukter, som forrådnes i store iltfrie tanke.

Biogassen tilsluttes derefter det danske gasnet. Her indgår biogas på samme måde som naturgas.

For at sikre, at gassen på tankstationen også er biogas, bliver den certificeret. Dette sker via de såkaldte Renewable Energy Certificates. På den måde garanteres det, at hver gang der tankes gas på tankstationen, så leverer biogasanlægget en tilsvarende mængde biogas til gasnettet.

Efter afgasningen køres den tiloversblevne biomasse ud på landbrugsjorderne som gødning. Efter afgasning er gyllen et langt bedre gødningsprodukt, og afgrøderne optager en større del af næringsstofferne. Biogasproduktion bidrager således også til beskyttelsen af drikkevand og et renere vandmiljø.
 
Om Dansk Retursystem:
Dansk Retursystem er en non-profit miljøvirksomhed, som blev grundlagt i 2000. Det danske pant- og retursystem er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet og hører til blandt verdens bedste og ældste retursystemer. Virksomheden har ansvaret for at indsamle tomme engangsflasker og dåser og har 15 års erfaring med at sende materialerne videre til genanvendelse i høj kvalitet.
 
Om E.ON:
I Danmark producerer og sælger virksomheden bæredygtig fjernvarme, vindenergi og biogas. E.ON sælger og rådgiver om el og gas, energieffektivisering og grøn mobilitet som biogas til transport og opladning til elbiler. E.ON. er en del af verdens største privatejede energiselskab E.ON SE med hovedkontor i Tyskland – med 33 millioner kunder og 58.000 medarbejdere (2015).

Om Iveco biogas-bilen:
Modellen er en Iveco Daily 65C14N med 4350mm akselafstand og 6500kg totalvægt. Den kan køre på bio- eller naturgas. Tankkapaciteten er 272 liter med standardtanke. Bilen har samtidig en lille 14 liters benzintank, som kun anvendes i det tilfælde, at bilen løber tør for gas. Det vil så ske med reduceret effekt og i nødprogram.

Bilens standardudstyr er det samme som til dieselversionerne og omfatter blandt andet ESC 9 elektronisk stabilitetssystem og airbag til chaufføren.Iveco har p.t. solgt 10 gasdrevne køretøjer herhjemme.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk