Holdbarhed er vigtigst for købere af varebil-dæk, men i EU’s nye mærknings-ordning for dæk er det sikkerhed og miljø, der er i fokus.
”Undersøgelser viser, de væsentligste kriterier ved indkøb af varevognsdæk i prioriteret rækkefølge er levetid, sikkerhed og brændstoføkonomi. Holdbarheden, der optager køberne allermest, er altså ikke omfattet af mærkningen. Bortset fra det er mærket alligevel en positiv ting, som er med til at gøre dækmarkedet mere overskueligt for varevognsbrugerne – og bidrager til at illustrere sammenhængen mellem pris og kvalitet, siger konsulent Tim Wichmann, Michelin i Danmark.
Glem ikke rådgivningen
Han gør dog opmærksom på, at mærket kun skal ses som et supplement til den personlige rådgivning, varevognsejerne får hos deres dækleverandører.
Ifølge Rådet for Større Dæksikkerhed anbefales det at skifte til vinterdæk, når temperaturen falder til omkring otte grader konstant.
”Ved sne på vejen har sommerdæk mere end dobbelt så lang bremseafstand som vinterdæk, der i det hele taget giver øget sikkerhed i vådt og koldt føre grundet den særlige gummiblanding. Dermed kan man undgå ulykker, som i værste fald koster liv, siger rådets direktør Volker Nitz.
Varebil-ejere de værste
Ud over sikkerheden er fremkommelighed naturligvis også af stor betydning for landets varevognsbrugere.
”Det er en smule paradoksalt, at en større andel af varevognsbrugerne end de private forbrugere i den kolde tid kører på helårsdæk frem for deciderede vinterdæk. For professionelle brugere, der er afhængige af at kunne komme frem i al slags vejr, kan et driftsstop jo hurtigt koste dyrt i tabt indtjening. Desuden er varevogne grundet deres konstruktion typisk mere sårbare end personbiler i vintervejr. Så ulejligheden med at skifte til vinterdæk kan sagtens betale sig, siger Henrik Dybdal, dansk salgschef hos Euromaster, en af EU’s største udbydere af dæk og dækservice til varevogne.
Mærkning fra A til G
EU-mærkningen for dæk bygger på samme idéer som de velkendte energimærknings-ordninger for bl.a. hvidevarer, elpærer og biler – og skal gøre det nemmere at vælge de rigtige dæk ud fra netop sikkerheds- og miljøhensyn. Dækkene tildeles således karakterer på en syvpunkters skala, hvor G er lavest, og A er højest.
Allerede nu kan man støde på en mærket på nye vinterdæk. Siden den 1. november har alle varevognsdæk, som sælges i EU, skulle være forsynet med mærket – dog med undtagelse af dæk, som er fremstillet inden den 1. juli.
Viser også støjniveauet
En stor del af de vinterdæk, der bliver solgt denne sæson, er produceret for en del måneder siden og dermed ikke mærkede; men varevognsbrugerne vil alligevel allerede nu hyppigt støde på det nye mærke i landets dækcentre
”EU’s nye mærkning viser en bedømmelse af rullemodstanden, som har betydning for brændstofforbrug og CO2-udledning, og dels vejgrebet på våde veje, som har betydning for sikkerheden. Derudover angives det udvendigt målte støjniveau i decibel, siger Henrik Dybdal.
Nyt dæk lønner sig
Dækproducenten Michelin er en af de største medspillere på det europæiske marked for varevognsdæk, og her har man netop lanceret den nyeste generation Agilis-serie af varevognsdæk, kaldet Agilis+, som er blandt de første EU-mærkede Michelin-dæk.
”Selvom Agilis+ er konkurrencedygtigt prissat, har det fået karakteren C for rullemodstand og B for bremselængde. Det er sikrere end det gamle Agilis-dæk og giver i løbet af levetiden en besparelse på ca. 150 liter diesel i forhold til forgængeren. Det er nok til at tjene hele dækkets nypris hjem. Desuden lever dækket op til de nye 2016-krav med et udvendigt støjniveau på 70 dB, fortæller Tim Wichmann.