DAF Trucks i Holland (datterselskab af amerikanske PACCAR) har de seneste år fået stor succes med sin nye lastbilsgeneration, der omfatter XD, XF, XG og XG+ – og nu følger entreprenør-udgaverne trop.

Entreprenørlastbilerne kendes ved et lille ”C” efter modelbetegnelsen – f.eks. XDC.

De nye C-køretøjer er delt op i On Road og Construction – og kendes ved øget frihøjde og integrerede LED tågelygter i kofangere.

Tre-delt stål-kofanger

Dertil tre delt kofanger i stål og en kraftig bundplade i stål under fronten til at beskytte bl.a. køleren – samt sortlakeret frontgitter og mulighed for løst ophæng og eftergivende nederste trin.

Frihøjden er op til 40 centimeter og en tilkørselsvinkel på 25 grader til bedre terrænegenskaber. XDC og XFC fås i akselkonfigurationerne 8×4, 6×4 og – for første gang – 4×2.

DAF tilbyder et bredt udvalg af tandem-udgaver med optimal trækkraft under vanskelige forhold.

Tandemaksler

De findes i et udvalg af tvillingmonterede tandem – fra en 19 tons let tandemaksel med enkeltreduktion, bladfjederophæng og skive- eller tromlebremser til 21- og 26-tons varianter med enkeltreduktion, skivebremser og luftaffjedring.

Til tung transport og terrængående opgaver fås 21- og 26-tons tandem udgaver også med navreduktion.

Tandemerne fås med et bredt udvalg af bagakseludvekslinger fra 3.46:1 til 7.21:1 for at kunne tilpasse specifikationen optimalt til den enkelte opgave.

Styret pusheraksel i 8×4

Hele serien af DAF tandem-udgaverer fås også til New Generation 6×4 og 8×4 køretøjer til on-road kørsel, der har brug for bedre vejgreb og høj nyttelast.

6×4 og 8×4 forvogne fås som XD og XF. 6×4 trækkeren fås som XG og XG+, og det samme gælder 8×4 forvogne med en styret efterløbsaksel.

Den kraftige 8×4 trækker med styret pusheraksel til særlige transportopgaver fås som XF, XG og XG+.

Hydraulisk forhjulstræk

Til anvendelser, der af og til kræver ekstra trækkraft, tilbyder DAF som tilvalg også et hydraulisk forhjulstræk til 4×2 trækker-versioner af XD, XDC, XF og XFC. Dette vedligeholdelsesvenlige “PXP”-system kan aktiveres via en kontakt på instrumentbrættet.

Lastbilerne har de nyeste PACCAR MX-11 og MX-13 drivlinjer fra 300- til 530 hk – samt TraXon gearkasse.

Med denne automatiske transmission følger, hvis ønsket, dedikeret offroad-software og “ASR-off”- samt “Rock-Free”-funktioner til igangsætning på glatte veje og til hurtigt at rokke køretøjet fri under ekstremt vanskelige forhold – f.eks. med blødt underlag.

Samarbejde med opbyggere

DAF tilbyder naturligvis et bredt udvalg af kraftudtag (PTO’er), der passer perfekt til de mange forskellige kundekrav inden for bygge- og anlægssegmentet.

DAF har opbygget et samarbejde med europæiske opbyggere til enklere opbygning med “Plug and Play”-muligheder.

Det betyder, at opbyggerne ikke behøver at skære og svejse i chassiserne – men at opbygninger passer præcist til chasserne fra fabrikken.

Unikt Corner VIew

De nye C-modeller har som DAF lastbiler generelt Digital Vision System og det unikke DAF Corner View. Dertil en bred vifte af førerassistentsystemer.

DAF tilbyder hermed et komplet udvalg af 2-, 3- og 4-akslede trækkere og forvogne til byggeri, kommunale opgaver og andre anlægsanvendelser, der alle kræver skræddersyede løsninger.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk