Volvo Trucks har leveret en elektrisk lastbil til tung transport til en transportvirksomhed i Göteborg i Sverige. Lastbilen skal anvendes til et vogntog på op til 74 tons vogntogsvægt.

Der er tale om Mattsson Åkeri i Göteborg, som er en af de virksomheder, der investerer i tunge ellastbiler – og virksomheden har nu købt tre tunge elektriske Volvo FH-lastbiler fra Volvo.

De seneste par uger har der været gang i testkørsler med en af lastbilerne i containertrafik i havneområdet i Arendal i Göteborg.

High Capacity Transport

Testen er et såkaldt HCT-projekt (High-Capacity Transport), hvor lastbilen kører med to sættevogne på i alt 32 meter og kan opnå en vogntogsvægt på 74 tons.

Volvo Trucks vil gerne vise, at fuldelektriske løsninger også fungerer i vogntog med høj vogntogsvægt og høj udnyttelsesgrad.

”Sammen med Mattsson Åkeri, det svenske Trafikverket samt flere andre partnere ser vi nu på, hvordan vi kan optimere driften af den elektriske lastbil, herunder hvordan opladningen skal foregå på den mest effektive måde,” siger Lena Larsson, projektleder i HCT-projektet i Volvo Trucks’ teknologi-organisation.

FH Electric 6×4

Den elektriske lastbil er en Volvo FH Electric 6×4 sættevognstrækker, der lades op med grøn strøm ved de to hurtige 180 kW-ladere, som Mattsson Åkeri har installeret på virksomhedens lager i Arendal.

På sigt vil lastbilen også køre mellem Gøteborg og byen Borås, der ligger 70 km fra Göteborg.

“At køre lange og tunge læs med elektricitet som drivkraft fungerer rigtig godt indtil videre, og vi kan transportere lige så stor last som med en diesellastbil,” siger Jan-Olof Mattsson, adm. dir. for Mattsson Åkeri.

Kører 12 timer i døgnet

Lastbilen kører 12 timer i døgnet med stop for opladning, når chaufføren holder pause.

Virksomheden lader med grøn strøm og undgår dermed CO2-udledning. Lydløs, elektrisk drift betyder også et bedre arbejdsmiljø for chaufføren, er meldingen.

High-Capacity Transports (HCT) dækker over transportprojekter, hvor det er tilladt at køre med længere/tungere vogntog.

Lavere transportomkostninger

Dermed er det muligt at transportere en større nyttelast pr. transport. HCT kan anvendes på alle typer drivliner.

Tanken er, at HCT skal bidrage til lavere transportomkostninger pr. transporteret enhed, reduceret miljøbelastning, højere trafiksikkerhed, reduceret vejslitage samt lavere vedligeholdelsesomkostninger.

I Europa er der en række igangværende og planlagte HCT-projekter.

Finland og Sverige

Et eksempel er Finland, hvor det er tilladt at køre med 34,5 meter lange vogntog og op til 76 tons vogntogsvægt på de fleste veje.

Et andet er Sverige, hvor det er tilladt at køre med 74 tons vogntogsvægt (på særlige BK4-vejnet) og med særlig tilladelse fra myndighederne at teste vogntogskombinationer på op til 34,5 meter og 100 tons vogntogsvægt på et afgrænset vejnet.

5.000 ellastbiler på fire år

Siden Volvo Trucks startede produktionen af fuldelektriske lastbiler i 2019, har virksomheden solgt næsten 5.000 elektriske lastbiler i 40 lande rundt om i verden.

Volvo tilbyder i dag branchens bredeste produktprogram med seks elektriske modeller i serieproduktion.

Globalt har Volvo Trucks sat sig som mål, at halvdelen af alle solgte Volvo-lastbiler skal være elektriske i 2030.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk