L200 pick-up fra Mitsubishi er netop lanceret i en helt ny udgave – ifølge fabrikken den sjette generation, men der har også været face-lifts ind imellem.

Den nye udgave, som også kaldes Triton, er helt ændret. Den er større og mere moderne end forgængeren, der kom i en helt ny udgave i 2011 – men seneste facelift var dog 2020-udgaven, som blev præsenteret året før – i øvrigt dengang præsenteret som sjette udgave i Europa.

Mitsubishi var pionerer på markedet for firehjulstrukne køretøjer – siden 1937 – men når det gælder Europa, har det japanske bilmærke valgt ikke at sælge deres L200 ladbil.

5,6 millioner biler

1-tons pick-up markedet lader man nu især Ford, Volkswagen, Toyota og Isuzu kæmpe om. Men  kinesiske Maxus er klar som ren eludgave.

L200, som har været på markedet siden 1978, udgør op mod 15 pct. af selskabets samlede salg på verdensplan, men de senere år har den ikke været i de europæiske butikker.

Samlet har Mitsubishi siden 1978 bygget 5,6 millioner pick-up køretøjer – som i dag sælges i 150 lande.

Opfylder miljøregler i Europa

Her har også Nissan fra samme alliance (Renault-Nissan-Mitsubishi) valgt at trække deres pick-up (Navara) ud. Det europæiske marked er p.t. for lille – og miljøkravene for strenge til at det giver god økonomi.

Det selvom man med L200 i 2019 opfyldte Euro 6d TEMP bestemmelserne med den dengang nye 2,2 liters dieselmotor. En bil, som med 400 Nm klarede de fleste udfordringer i terrænet.

Den nye udgave bygges i Thailand, som er et enormt pick-up marked. Forgængeren blev slet ikke solgt i Japan – men den nye model skal dog sælges i koncernens hjemland fra næste år.

Forbedret 2,4 liter motor

I Fjernøsten bruges fortsat 2,4 liters diesel – men den er nu forbedret og har et drejningsmoment på 470 Nm. Der kan fås ydelser på 148-, 181- og 204 hk. Bilen har en 6-trins automat-gearkasse.

Men kabinen, som i 2019 nærmest var uændret fra den forrige generation, har nu fået den helt store tur med digitalisering- som det fremgå af den internationale presseinformation – samt nye sæder.

Karosseri og ramme samt undervogn i er til gengæld ændret. Affjedringen skulle give bedre komfort og lettere styring.

Nu med adaptiv fartpilot

Bilen har et centerdifferentiale, der sikrer 60 pct. trækkraft til baghjul og 40 pct. til forhjul.

Super Select 4×4 teknikken er også opdateret til bedre køreegenskaber på landevejen. Endelig er der gjort mere ud af sikkerhedssystemerne – bl.a. standard adaptiv fartpilot (ACC).

Udvendigt fremstår den både større og mere voldsomt i sin fremtoning – især fronten. Selve ladet er moderniseret – og der er bl.a. integreret trinbræt til lettere at kunne komme op på ladet.

Ny global satsning

Efter sigende skulle man have lånt lidt fra alliancepartner Nissan – men hovedpunkterne i den nye bil er udviklet specifikt til L200 modellen.

Den nye L200 er den første strategiske bil i en verdensomspænde udrulning som en del ny global satsning.
Det var meldingen fra Takao Kato, der er præsident og CEO fra Mitsubishi Motors.

Så måske Danmark bare er på venteliste.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk