På Transport 2019 var der dansk premiere på DAF-lastbiler med tridem akselkonfiguration, som fra oktober bliver produceret på fabrikken i Holland.

DAF Trucks er Europas største mærke, når det gælder trækkere, men skal der være flere aksler på bilerne, klarer mange konkurrenter sig bedre. Det skal ændre sig fremover.

På Transportmessen i Herning viste DAF den en XF med tridem akselkonfiguration, som i dag kan bestilles, og som påbygges af den italienske opbygger ST System i Verona i Italien.

I oktober fra Holland

Fra begyndelsen af oktober overtager DAF Trucks i Holland selv denne opbygning – og det betyder hurtigere og lettere leverance, hvis man vil have en ny udgave af DAF CF/XF med 8×4/4 og tridem akselkonfiguration.

Det fortalte Rita Hansen, marketingchef for DAF i Danmark, i forbindelse med åbningen af Transport 2019.

Den ekstra aksel blev første gang sidste efterår på Elmia messen i Sverige – for det er ikke mindst i Norden, at interessen for tridem akslen er særlig stor.

Bedre vægtfordeling

Historisk var det tidligere hollandske GINAF, en tidligere producent af især DAF specialkøretøjer, der byggede ekstra aksler på DAF modeller.

”Den ekstra aksel er med til at fordele vægten på køretøjet – og udviklingen er ikke mindst målrettet de nordiske markeder,” fortalte direktør for DAF’s nordiske markeder, Michiel Kuijs.

Den nye tridem-konfiguration findes som en DAF FAT CF/XF akselafstand på 3.900 mm till en maksimal akselafstand på 5.550 mm. Afstanden (centrum til centrum) mellem den tredje- og fjerde aksel er på 1.450 mm.

Leveres fra 340 hk

Motoralternativer bliver fra 340- til 500 hk. Man kan vælge imellem alle førerhustyper – fra CF dag-førerhus til XF SuperSpace Cab.

Den nye konfiguration kendetegnes af to styrende aksler og to trækaksler (to alternativer HR 1.670 og SR 1.360 tandem.)

På grund af den lave vægt og de to styrende aksler er konfigurationen egnet til entreprenørkørsel efter nordisk standard. DAF Trucks vil fremover gå målrettet efter dette marked, som er steget markant.

”Det har været savnet i vores portefølje,” siger Rita Hansen

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk