Mercedes-Benz er tæt på at lancere deres elektriske eSprinter – men inden skal den bevise sit værd under ekstreme forhold i nordsvensk polarkulde.
Minus 30 grader på termometret. Perfekt for nok verdens hårdeste test for elektriske køretøjer – så Mercedes-Benz har selvfølgelig deres egne testfaciliteter i den svenske polarkulde – nærmere bestemt Arjeplog ved Polarcirklen.
Her arbejder 30 ingeniører, mekanikere og elektronikeksperter med at teste Mercedes produkter hver vinter.
Markedsføring i år
Lige nu er den sydtyske bilgigant ved at foretage de sidste kuldetest af den nye elektriske eSprinter. Her samles testresultater sammen i ugevis for at foretage de sidste rettelser inden en markedsføring, der vil ske senere i år.
For Mercedes-Benz Vans er det ikke første gang, man har elbiler til test i Arjeplog – eVito (som havde dansk premiere på Transport 2019) har også været en tur i den svenske dybfryser.
Den elektriske Vito er netop lanceret i en opdateret form i forhold til den første elektriske Vito, der kom for flere år siden – og som blev købt i 50 enheder af det danske postvæsen.
Ikke novicer
På biludstillingen i Genève i år viste Mercedes-Benz Vans den elektriske prototype EQV – som bruger samme teknologi som eVito og eSprinter. EQV er i familie med SUV-modellen EQC, som har kørt 4,5 millioner test-kilometer. Så novicer i el-teknik er Mercedes ikke.
I Sverige tester man eSprinters rækkevidde, sikkerhed og ergonomi bag rattet, varmepumpen og kabinens opvarmning, akkumulatorernes holdbarhed overfor kulde og rekuperations-formåen (opsamling af strøm) på isdækkede veje – samt naturligvis bilens handling på is og sne.
Rækkevidde 100 km i kulden
Batterikapaciteten er på 55 kW – og eSprinter har en rækkevidde på 150 kilometer med 900 kg. last – det er langt nok, hvis man holder sig i byzonen.
I Arjeplogs dybfryser når bilen er rækkevidde på 100 kilometer – langt fra de op mod 500 kilometer, som personbilen EQC kan tilbagelægge. Men ifølge Mercedes nok for en distributions-varebil til pakkepost og kurérkørsel.
80 pct. på en halv time
eSprinter har en indbygget hurtiglade-funktion, så bilen kan oplades 80 procent på en halv time – men derudover bør man sjatlade, når der er mulighed for det.
Bilen kan konfigureres til at køre 80-, 100 eller 120 km/t. Ydelsen er på 114 hk (som mindste dieseludgave) – og momentet på 300 Nm er klar fra 0 km/t, så eSprinter er hurtigt ude af startblokken.