Sidste år var der tale om en luftig prototype – men på Transport 2019 var en ny dansk el-skraldebil en realitet. Den er endda på vej til opgaver hos Odense Renovation.
Ikke noget med at finde et eksisterende lastbils-chassis – for Rasmus Banke, direktør i Banke Electromotive i Sønderborg – havde ved et møde i fjor klare planer om at bygge sin elektriske skraldebil fra bunden.
Der er tale om en helt ny måde at tænke renovations-køretøjer – og Rasmus Banke fortalte om projektet på konferencen ”Godstransporten i forandring” i Fredericia sidste år – arrangeret af Transport Økonomisk Forening, Transportens Innovationsnetværk og Teknologisk Institut.
Gennemprøvede komponenter
Her gennemgik selskabets direktør Rasmus Banke projektet, som nu er parat til at indtage Odense.
Det bygger på primært gennemprøvede komponenter, så børnesygdomme skulle kunne undgås. Det gælder f.eks. ZF aksler, drivline og komprimator – sidstnævnte arbejder elektrisk og uden støj.
Bilen er opbygget som en gitterkonstruktion i rustfrit stål. Der er to skydedøre i det lave førerhus, og chaufføren sidder 20 cm højere end kollegerne på passagersædet – igen for at optimere udsynet.
To foldedøre
Der er gjort ekstra meget ud af vægtfordelingen med optimal akselafstand på 3.300 mm, minimal totalvægt, styreudslag på kun 51 grader, batterier placeret i rammen og over forakslen og uafhængigt hjulophæng som på en bus.
Som i f.eks. Mercedes-Benz Econic har køretøjet bus-foldedøre – dog i begge sider.
Blandt detaljerne er et 360 graders bird-view kamera. I forvejen har køretøjet en meget vendediameter.
Cirka 3,6 mio. kroner
”Lige nu er der batterier for 360.000 kroner, men vi forventer, at de bliver billigere,” sagde Rasmus Banke på mødet i fjor.
Banke forventede i fjor en pris i omegnen af 3,6 millioner kroner inklusive den eldrevne skralde-kasse. Ydelsen er variabel med eventuelt 36- 40 eller endda 54 kWh. Rasmus Banke forventer ekstra lang levetid for køretøjet.
Danfoss med i projektet
Bilen er udviklet fra bunden hos selskabets hovedkontor i Nordborg på Fyn, og i bestyrelsen er der så prominente erhvervsfolk som Jørgen M. Clausen, Danfoss, som også leverer en del af komponenterne.
Godkendelsen af bilen er lagt i hænderne på tyske TÜV.
Også brugbar til distribution
Udviklingen er foregået på Als, men produktionen af skraldebilen inklusive gitterkonstruktion foregår (blev det oplyst i Fredericia) på et moderne produktionsanlæg i Ukraine, hvor lønudgifterne også er mindre.
Opbygningen vil også kunne udvikles til anvendelse i distributionsøjemed.