I tre år har Danlad på Fyn haft succes på det norske transportmarked, især fordi priserne kan holdes i et lavere niveau end hos de norske konkurrenter – og med et højere kvalitetsniveau hos den fynske virksomhed.

Ikke fordi, de norske opbyggere generelt har ringere produkter – de er bare kraftigere og tungere, fordi der ikke er samme krav om vægt fra kunder, som der er hos kunder i Danmark. Derfor anvendes der hos Danlad i højere grad højstyrkestål, som er lettere end normalt stål.

”Vi bygger mest i træ, aluminium og galvaniseret stål – efter de bedste håndværkstraditioner. Råmaterialerne får vi både fra Danmark og udlandet” fortæller Jack Fakkenor, salgschef hos Danlad.

Hed først Dansk Bilinventar
Selskabet hedder egentligt Dansk Bilinventar A/S, der er stiftet af selskabets direktør, Henrik Christensen, midt i 1990’erne. Der er i dag 55 medarbejdere på fabrikken i Ejby på Vestfyn.

Kunderne er i stor grad danske bilimportører og bilforhandlere – samt leasingselskaber, men også vognmandsbranchen. Dertil kommer reparationsopgaver for forsikringsbranchen.

”Vi arbejder med både varebiler – og lastbiler op til 26 tons. Det hele udføres fra bunden med smedearbejde, hvor vi bl.a. afkorter chassis’er. Vi producerer vores egne lad, påbygger eventuelt skabe, kraner og lifte – og beregner alle vægte – men vi er meget fleksible og må sjældent melde pas til en opgave,” siger Jack Fakkenor.

Fortid i forsvaret
Han har en fortid i forsvaret – og senest i salgsleddet hos Iveco Danmark, så han kender til kravene, kundernes ønsker og behov. Chefen, Henrik Christensen begyndte forretningen med at bygge ”danske” adskillelser til Toyota varebiler.

”Der er jo en del bestemmelser og love, som vi skal leve op til – bl.a. i forbindelse med kranmontering, hvor der skal være 40 pct. sikkerhedsmargen. Det passer godt til vores arbejde generelt, hvor vi ikke går på kompromis, når det gælder medarbejdernes sikkerhed,” siger Jack Fakkenor.

Kundernes behov er vidt forskelligt – private virksomheder kører måske op til fem år i deres biler, mens offentlige virksomheder kører noget længere. Her er kørselsbehovet mere begrænset – f.eks. i en kommune.

Få flytter lad fra bil til bil
”Selv om en masse kunder kører færre år i bilerne, før de skifter ud – så er det meget få, der får flyttet lad og kasser over på den næste bil. Men en ny kunde ønsker måske en andet form for lad til den brugte bil – og så gemmer vi det gamle lad. Så har vi en løsning måske i forbindelse med en skade på en bil,” siger Jack Fakkenor.

Hos Danlad starter processen vedrørende trælad opbygninger altid opskæring og svejsning af stålrammen inden denne sendes til galvanisering. Bagefter skæres finérpladerne så til, så de passer til opbygningen – samt hvis der skal være skabe på ladet.

Der er ikke ret mange opbygninger, der er helt ens – med mindre der er tale om de standardlade, man kan vælge at købe – og bestillinger kan foretages på nettet, hvorefter firmaets tre sælgere tager fat i kunden. Et standardlad kan i bedste fald leveres på et par uger.

Udvikler selv materialer
”Vi har vores egne udviklede materialer og produkter, Danlad ”vores trælad” – samt CargoBox og CargoBox COOL,  disse produkter er udviklet fra bunden, uden at gå på kompromis med kvalitet og samtidig er der taget højde for, at vi er konkurrencedygtige i markedet,” siger Jack Fakkenor.

I dag er der et produktionsareal på 4.500 kvadratmeter. Hallen er opført i to tempi – første del var klar i 2006 og anden del i 2008 – lige før finanskrisen satte ind. En udfordring, som man dog klarede sig igennem – ikke mindst på grund af selskabets store alsidighed.

Danlad har bl.a. løbende kundeundersøgelser for at kunne forbedre firmaets service. Der spørges bl.a., om kunderne er tilfredse, om de mangler noget – eller har særlige ønsker både før og efter levering af opbygningen.

Nye EU-regler letter eksport
Selvom Norge er eksportland nummer ét, overvejer vi også at gå ind i andre markeder. Nordmændene køber i øvrigt fortrinsvis CargoBox, CargoBox COOL samt tiplad,” siger Jack Fakkenor.

EU har gennemført nye og enklere regler for opbygninger er på vej i Europa – de såkaldte EU-typegodkendelser (også kaldet helbilsgodkendelser).

Får man en typegodkendelse på sin opbygning, kan man sælge den i alle EU lande, inklusiv Norge, uden at skulle sende køretøjet til syn.  En sådan typegodkendelse omfatter både bilen og opbygningen. Bilen er normalt typegodkendt fra fabrikken, men det er sjældent, at opbygningen er typegodkendt. Derfor skal hver eneste køretøj til syn herhjemme. Med en helbilsgodkendelse slipper man for dette syn

Væsentligt for Danlad
“Det vil betyder en hel del for Danlad. Vi tror på, at de opbyggere, der vælger og investerer i disse godkendelser, vil blive fremtidens foretrukne leverandører. Men det er en ressourcekrævende proces, som Danlad dog har valgt at gennemgå for at sikre, at vi fremadrettet er en af markedets foretrukne leverandører af opbygninger til last- og varebiler,” siger salgschef Jack Fakkenor, Danlad.

Forventningerne til i år er rigtigt positive, dette ses allerede på ordrebøgerne.

”Vores priser mener vi er attraktive. Som eksempel koster et lad fra cirka 20.000 kroner – og så har vi opgaver, der langt overstige prisen på selve bilen. I en årrække under krisen solgte vi ikke mange opbygninger til varebiler, for salget af bilerne var gået i stå. Faktisk faldt vores opgaver med næsten 60 pct. Salget er nu igen oppe, hvor vi faktisk overstiger salget i 2006/2007 – og kaldet ”de gode år.” Især har vi hentet mange ordrer i sidste halvdel af 2014,” siger Jack Fakkenor.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk