Den hollandske producent af specialtrailere, Nooteboom, har leveret sin første PXE low-loader trailer med ni aksler og konfigureret med en såkaldt ICP Interdolly med tre aksellinjer og en Peldel-X low loader med seks aksler – der er tale om den nyeste udvikling fra den hollandske producent.
Første kunde til det nye produkt er det danske vognmandsfirma Bomholt I Brabrand ved Aarhus med en mulig vægtkombination på totalt 155 tons, der som særtransport kan køres med 80 km/t.
Den nye low-loader skal bruges sammen medvognmandsfirmaets nye 4-akslede Volvo FH 16 trækker med 750 hk.
Flere andre europæiske vognmandsforretninger har afgivet lignende ordrer på traileren.
Største low-loader fra Nooteboom
Det er Nootebooms største low-loader kombination nogensinde, og den er beregnet til ekstra tunge transporter af f.eks entreprenørmaskiner. Ved nedsat hastighed er det muligt at nå op på 196 tons. Hollænderne har formået at udvikle en kombination, der er billig i drift sammenlignet med andre og dyrere, tungere og komplekse kombinationer.
Men den nye 3+6 PXE low-loader har Nooteboom igen formået at tage et vigtigt skridt I den kundeorienterede udvidelse af deres low-loader program. Det giver kunden en stor bredde af akselkombinationer, af indskuds-sektionerne (Interdollies/Jeepdollies) samt lavgulvsløsninger og svanehalse (forbindelsen til lastbilen) – som øger mulighederne for vognmanden til at tilfredsstille kundernes behov.
Opfylder nye bestemmelser
Den nye low-loader opfylder også de nye og strengere bestemmelser, når det gælder akselvægt-bestemmelser. Der er de senere år kommet flere tungere transporter, der belaster veje, viadukter og broer ekstra meget. Det øger risikoen for flere vejskader. Det tager den nye Nooteboom PXE low-loader hensyn til.
Low loaderen er meget let at arbejde med – både ved sammensætningen og under kørslen. Man kan tillige opnå en både kortere og lavere køretøjssammensætning.
Den hydrauliske svanehals er udviklet til standard at kunne blive kombineret med trækkende enheder med fire og fem aksler med 32 tons tryk på skamlen (ved kørsel med 80 km/t), og svanehalsen kan justeres alt efter lastens udformning og højde.