Scania har leveret gas-lastbiler til bl.a. svenske kunder i flere år – og før jul blev de første Euro 5 skraldebiler sat i arbejde i København.

De tre første gasbiler er leveret til transport-virksomhederne Cityrenovation A/S, M. Larsen A/S samt City Container CPH A/S.

Inden længe følger den første Euro 6 skraldebil efter i København – og Fredericia får ligeledes de første Euro 6 gasbiler i foråret.

Desuden kører der Mercedes gas-skraldebiler i Sønderjylland og Iveco har leveret gasbiler i Skive.
Gasbilerne er miljømæssigt bedre end køretøjer med diesel.

Gas i stedet for diesel
Det er første gang, at gas erstatter diesel som brændstof i de københavnske renovations-lastbiler.

Lige før sommerferien følger yderligere 12 gasdrevne Scania bybusser til Holstebro med samme Euro 6-gasmotor-teknologi som i de københavnske gasrenovations-biler.

”Hos Scania står bæredygtig transport højt på dagsordenen. Vi vil være med helt fremme, og det er leveringerne af de gasdrevne renovations-lastbiler et godt eksempel på, siger markedschef Anton Freiesleben, Scania Danmark A/S.

Pilotprojekt i København
Indsættelse af de miljøvenlige gaslastbiler til afhentning af affald er blevet muligt i forbindelse med et pilotprojekt omkring gas som brændstof til tung transport. Bag projektet står Københavns Kommune, Økologisk Råd, gasleverandøren EON samt Scania.

Allerede i begyndelsen af december kunne EON sammen med energiselskabet OK åbne den første gasfyldestation i Hovedstadsområdet. Det er denne gasfyldestation, der skal levere naturgas til de nye renovationslastbiler – lige som den også kan levere miljøvenligt brændstof til alle andre gasdrevne køretøjer.

Støjer mindre end diesel
”Scanias nyeste generation gaslastbiler og -busser er kendetegnet ved gode miljøegenskaber. De har lavere udslip af partikler og kvælstofilter (NOx), og udleder desuden mindre CO2. Gaskøretøjerne er desuden mere støjsvage end tilsvarende dieselkøretøjer, siger Anton Freiesleben.

De nye københavnske gaslastbiler er alle af typen Scania P 310 DB 6×2*4 LowEntry, der er udrustet med 9-liters 5-cyl. gasmotor på 310 hk samt 6-trins automatgear. Af hensyn til chaufførernes arbejdsmiljø er de udrustet med frembygget førerhus, der er placeret ekstra lavt på chassiset. Det giver både lettere ind- og udstigning – og så forbedres trafiksikkerheden især ved højresving i kraft af bedre udsyn fra førerpladsen.

Bedre manøvreevne
Renovations-lastbilerne er desuden udrustet med hydraulisk styrbar bagaksel, hvilket både forbedrer manøvreevnen under snævre forhold samt reducerer slitage på dæk og vejbelægning. Bilerne er forsynet med finsk-byggede NTM-renovations-aggregater, der er leveret af aut. Scania-forhandler Im. Stiholt A/S.

”Hos Scania ser vi et stort potentiale med gas som brændstof – også til de tunge lastbiler og busser. Scanias gasmotorer er beregnet til at køre på både naturgas og biogas eller en variabel blanding af begge dele. Når biogassen bliver lettere tilgængelig til transportsektoren, kan vi opnå CO2-reduktion på op imod 90 pct. ved tung transport i forhold til konventionel dieseldrift, siger Anton Freiesleben.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk