Der er fortsat store udfordringer hos landets bilforhandlere med at skaffe nye varebiler – det viser salgstallene fra De Danske Bilimportører for både september og år til dato tydeligt.

Ikke mindst den anstrengte situation med krig i Europa – samt efterdønningerne efter Corona-pandemien har sat sig sine spor.

Lange leveringstider

VOTY.dk har talt med flere varebilsælgere, som alle melder om lange leveringstider. Man kan ikke som tidligere bare bestille biler forud, som det var været normen tidligere.

Det handler ofte om tildelinger – og pludselig kan et land blive tildelt en pulje af køretøjer, som måske ikke kan afsættes i et planlagt andet land i Europa.

De skal så typisk fordeles efter forhandlernes markedsandele – eller i forhold til deres tidligere bookninger.

Lavere niveau

Ser vi på salget af varebiler i september – ud fra statistik fra De Danske Bilimportører – blev det således en måned i stil med de foregående, hvor antallet af indregistrerede varebiler har ligget på et lavere niveau end sidste år.

Der blev således indregistreret 2.194 nye varebiler i september 2023, hvilket er 279 varebiler færre sammenlignet med september 2022, hvor der blev indregistreret 2.473 varebiler.

Det svarer til en tilbagegang på 11,3 procent. For tredje kvartal lå det samlede fald på 15 procent, hvor resultatet for kvartalet endte på 5.628 varebiler.

82,5 pct. diesel-varebiler

Nedgangen betyder, at antallet af nyregistrerede varebiler ligger 13,1 procent lavere år til dato sammenlignet med samme periode sidste år.

I september måned var der forskydninger i drivmidlernes markedsandele hos varebilerne. Andelen af varebiler med diesel som drivmiddel gik tilbage – dog med beskedne 0,6 procentpoint.

Diesel var, på trods af nedgangen i markedsandelen, fortsat den tydeligt største drivlinje med 82,5 procent af salget.

PHEV og el

Andelen af elektriske varebiler blev tredoblet i september 2023 sammenlignet med september 2022.

”Faldet i dieselvarebilernes markedsandel blev slugt af plug-in hybrider og elektriske varebiler, som gik frem med henholdsvis 0,8 og 1,2 procentpoint. Hybridvarebilerne gik fra 1,4 procent i september 2022 til 2,2 procent i september 2023,” udtaler Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

De elektriske varebiler udgjorde i september måned sidste år 7,6 procent af salget. Dette tal var vokset til 8,8 procent i september 2023.

”Sammenlignet med niveauet i september 2022 fyldte el som drivmiddel en større andel blandt både nye vare- og lastbiler. Der er potentiale for en endnu større andel, hvis der sikres gode rammevilkår for den tunge transport,” siger Mads Rørvig.

Færre lastbiler i september

Der har været fremgang i antallet af nye lastbiler i 2023, men det var ikke tilfældet i september 2023.

Her blev der indregistreret 282 nye lastbiler, hvilket var 220 færre end i samme måned året forinden, hvilket udgjorde et fald på 43,8 procent.

Tredje kvartal af 2023 endte med et resultat på 1.390 lastbiler, hvilket var 26,9 procent flere end i tredje kvartal sidste år.  Her spillede de 837 lastbiler, der blev indregistreret i august, en stor rolle.

9,3 pct. flere lastbiler i år

År til dato er der kommet 9,3 procent flere nye lastbiler ud på de danske veje sammenlignet med de første 9 måneder af 2022.

I august var der et rekord højt antal indregistreringer af lastbiler, som ifølge DBI formentligt var en respons på den nye EU-lovgivning til tachografer, der trådte i kraft den 21. august.

Efterfølgende har transportministeren indført et midlertidigt stop for kontrol og sanktioner heraf som varer året ud, så lastbilejere har den fornødne tid til at anskaffe sig de nye tachografer.

Bekostelige ændringer

Udtalelse om det forhøjede salg i august blev bekræftet af det betydelige fald i indregistreringer for september måned.

”Dette understreger, at de teknisk ændringer af lastbiler er meget bekostelig – og dermed ser vi også en tydelig markedsreaktion ved indførelsen af nye krav, ” siger Mads Rørvig.

På trods af, at september har budt på færre nye lastbiler, er andelen af elektriske lastbiler steget blandt nyregistreringerne.

Flere elektriske lastbiler er en vigtig del af den grønne omstilling af vejtransporten, der ellers har stået for en stor del af Danmarks CO2-udledning.

Vigtig omstilling

”En stigende andel af de nyregistrerede lastbiler var elektriske i september. Den grønne omstilling af den tunge transport er vigtig, da dette vil betyde en mærkbar reduktion i klimaregnskabet,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Han udtaler, at man hermed kan se, at der er behov for gode rammevilkår for den tunge transport.

”En målrettet indsats af fondsmidler som tilskud til indkøb af elektriske lastbiler kan understøtte den massive økonomiske udgift, der er forbundet med at investere i grøn tung transport,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Tilskudsordning

De Danske Bilimportører har nyligt offentliggjort et udspil, der foreslår en konkret tilskudsordning til lastbiler, hvilket vil kunne sætte skub i mere grøn tung transport.

Selvom diesel fortsat var det markant mest populære drivmiddel til lastbiler, var der en stigende andel af lastbilerne i september, som havde el som drivmiddel.

”Markedsandelen for elektriske lastbiler steg med 5,2 procentpoint. Diesellastbilernes markedsandel faldt med 6 procentpoint, men beholdt dog tydeligt sit tag på markedet som det markant mest populære drivmiddel blandt nyregistrerede lastbiler med en andel på 91,8 procent,” sier Mads Rødvig.

Gas og el

Gas og eldrevne lastbiler har udgjort en større del af markedet i 2023 end de gjorde i 2022.

Fra januar til september 2023 kom der 37 gasdrevne lastbiler på de danske veje, hvilket betyder, at gasdrevne lastbiler udgjorde 0,95 procent af lastbilsalget i årets første 7 måneder.

I samme periode har de elektriske lastbiler udgjort 6,4 procent af nyregistreringerne.
I september blev der indregistreret 62 busser, hvilket var 20 færre end samme måned sidste år, hvor der blev solgt 82 enheder.

Antallet af nye busser gik derved tilbage med 24,4 procent. Dog skal der, som altid, tages forbehold for, at der generelt sælges få enheder og at salg ofte sker i større partier.

Varebilsalg september 2023 – top 10:
Ford Transit Custom 252 enheder
Mercedes-Benz Sprinter 230 –
Volkswagen Transporter 206 –
Renault Trafic 106 –
Mercedes-Benz Vito –
Renault Express 88 –
Renault Master 85 –
Ford Transit 2T 81 –
Volkswagen Crafter 72 –
Iveco Daily 71 –

Varebilssalg el-varebiler september:
Mercedes-Benz E-Citan 35 enheder
Volkswagen ID.Buzz 30 –
Maxus e Deliver 3 Van 12 –
Opel Vivaro e – 11 –
Mercedes-Benz E-Vito – 10 –
Volkswagen ID.4 Van – 9 –
Renault Kangoo E-TECH 9 –
Citroën ë-Partner 7 –
Peugeot e-Expert 7 –
Toyota Bz4x Van – 7 –

Varebilsalg jan.-sep. 2023 – top 10:
Ford E-Transit Custom 2.414 enheder.
Mercedes-Benz Sprinter 1.520 –
Volkswagen Transporter 1.362 –
Mercedes-Benz Vito 1.268 –
Renault Trafic 695 –
Volkswagen Crafter 639 –
Iveco Daily 615 –
Ford Transit 2 tons 590 –
Renault Master 509 –
Mercedes-Benz Citan 573 –

Varebilsalg el-varebiler jan.-sept.
Volkswagen ID.Buzz 304 enheder
Volkswagen ID.4 Van 144 –
Opel Vivaro-e 131 –
Toyota Proace Electric 113 –
Peugeot e-Partner 92 –
Peugeot e-Expert 94 –
Mercedes-Benz E-Citan – 80 –
Renault Kangoo E-TECH – 74 –
Maxus e-Deliver 3 Van – 69 –
Ford E-Transit – 69 –

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk