Danske Motorjournalister har i de seneste to dage testet 22 biler i omegnen af Silkeborg.

Målet er at finde vinderen af titlen ”Årets Bil i Danmark 2015” – men for første gang nogensinde kårer klubben ikke vinderen efter testkørslerne i Jylland – nu nomineres et antal biler – og vinderen offentliggøres først ved et arrangement i København 26. november.

Første kåring af Årets Bil i Danmark fandt sted for året 1969, hvor vinderbilen var Fords familie-coupé Capri (i øvrigt anden gang Capri-navnet blev anvendt af Ford). Siden har der været kåret en bil hvert år.

Sidste år blev nyeste udgave af  Skoda Octavia ”Årets bil i Danmark.”

Når kåringen ændres, er det bl.a. for at give bilimportørerne mulighed for at slå på tromme over de nominere biler, der i år tæller syv biler. Samme måde med nominering anvendes også i forbindelse med den intenationale kåring “Car of the Year.”

De syv biler er:
Ford Mondeo
Opel Corsa
BMW 2-serie Active Tourer
Nissan Qashqai
Citroën Cactus
VW Passat
Mercedes C

Samtidig vil medlemmerne i juryen, som tæller 23 medlemmer i år, få mulighed for at teste alle de nominerede biler flere gange, så hvert medlem for sig er sikre på, hvem vedkommende  giver de i alt 25 point, der skal fordeles med maksimalt 10 point til én bil.

MKD afholder også kåringen ”Årets Varebil i Danmark” – og det foregår næste år i forbindelse med Transport 2015 i Messecenter Herning fra den 19.- til 22. marts næste år. I år foregik det i forbindelse med messen Vestfyn Træker i maj. Her vandt Fiat Ducato iøvrigt.

Men det sjove ved Årets Bil-nominering i dag er, at alle syv finalister i en eller anden udgave også vil kunne fås på gule/papegøje-nummerplader. Ser vi f.eks. på Nissan  Qashqai, sælger 10 pct. af bilerne på gule plader, Opel Corsa i sin nuværende form har været meget populær som Van, BMW satser meget på en gulpladeudgave af deres nye forhjulstrukne 2-serie Actve Tourer, Citroën markedsfører deres nye Cactus som ”Funky Van” – og traditionelt køber mange både VW Passat og Ford Mondeo som Van. Selv Mercedes sælger deres C-klasse T-range som gulpladebil  – den kan i dag endda fås i en AMG udgave med V8 biturbo-maskine til et par millioner kroner. Men på gule plader er alle biler jo til at få til omtrent halv pris.

Fakta: Deltagerne:

Listen over de deltagende biler, der bejlede til nomineringen, var i øvrigt disse (delt op i klasser – men kun for overskuelighedens skyld):

Mikro:
Citroën C1/ Peugeot 108/Toyota Aygo
Hyundai i10
Renault Twingo

Mini:
Mini
Mitsubishi Space Star
Opel Corsa

Lille mellemklasse:
Citroën C4 Cactus
Nissan Pulsar

Stor mellemklasse:
Ford Mondeo
Kia Optima
Mercedes-Benz C-klasse
VW Passat

MPV:
BMW 2-serie Active Tourer

SUV/crossover:
BMW X4
Jeep Cherokee
Mercedes-Benz GLA
Nissan Qashqai
Nissan X-Trail

El:
BMW i3

Fakta: Årets Bil gennem tiderne:

1969: Ford Capri
1970: Fiat 128
1971: Citroën GS
1972: Fiat 127
1973: Audi 80
1974: Fiat 126
1975: VW Golf
1976: Simca – 1307/1308
1977: Ford Fiesta
1978: Alfa Romeo Guilietta
1979: Fiat Ritmo
1980: Opel Kadett 1.3
1981: Ford Escort 1.3 L
1982: VW Polo
1983: Ford Sierra
1984: Fiat Uno
1985: Opel Kadett
1986: Ford Scorpio
1987: Peugeot 309
1988: Peugeot 405
1989: Fiat Tipo
1990: Renault 19 GTX
1991: Nissan Primera
1992: Citroën ZX
1993: Mazda 626
1994: Citroën Xantia
1995: Fiat Punto
1996: Fiat Bravo/Brava
1997: Skoda Octavia
1998: Alfa Romeo 156
1999: Ford Focus
2000: Fiat Multipla
2001: Skoda Fabia
2002: Peugeot 307
2003: Citroën C3
2004: Mazda 3
2005: Mitsubishi Colt 5D
2006: Seat León
2007: Opel Corsa
2008: Mazda 2
2009: Honda Jazz
2010: VW Polo
2011: Ford C-Max
2012: Opel Ampera
2013: Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up
2014: Skoda Octavia.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk