Prototyper og feltprøver gennem nogle år – men forleden kunne Mercedes-Benz Trucks så levere den allerførste serieproducerede eldrevne 19 tons eActros lastbil til logistikvirksomheden DB Schenker.

Som ellastbil er rækkevidden på 200 km trods alt begrænset – derfor er den indsat til stykgodsleverancer med fokus på bykørsel. eActros nummer to til selskabet skulle være på vej.

Men skal alle diesellastbiler hos DB Schenker skiftes til elkøretøjer, ville det dreje sig om 30.000 enheder.

Chefen kom med nøglerne

Overrækkelsen af nøglerne til den grønne lastbil foregik hjemme hos Mercedes-Benz – nærmere bestemt ved fabrikken i Wörth – og det var chefen selv, svenske Karin Rådström, der havde nøglerne med.

Modtageren var Wolfgang Janda, Executive Vice President, Head of Network & Line Haul Management hos DB Schenker og Cyrille Bonjean, Executive Vice President, Head of Land Transport Europe hos DB Schenker.

Tilfredse med eCanter test

DB Schenker har i en årrække kørt i Daimlers lette FUSO eCanter – som har løftet logistikopgaverne i en række byer tilfredsstillende. Man har haft 40 eCanter kørende i forskellige europæiske byer. Derfor er man spændte på, hvordan eActros klarer opgaven.

Mercedes har under udvikllingen af eActros arbejdet tæt med bl.a. DB Schenker, som også har kørt feltprøve forsøg med eActros som prototype i to år i Leipzig, hvor man ladede bilen op om natten.

Og erfaringerne fra feltprøverne blev grundlaget for opdateringer af bilen hen ad vejen. Og de tilhørende serviceudbud.

Ydelse på op til 440 kW

Karin Rådström understreger, at eActros er en ægte Mercedes lastbil og den rigtige lastbil til en ny og miljørigtig æra.

eActros med betegnelsen ”300” har tre batteripakker med en kapacitet på 112 kWh – hvor de 97 kWh kan udnyttes. Bilen har en elektrisk fast bagaksel med to integrerede elektromotorer og 2-trins gear.

Elmotoren er vandkølet har en ydelse på 330 kW og en topydelse på 400 kW. Hertil kommer muligheden for at samle strøm op gennem rekuperation ved opbremsning og medløb. eActros kan lades med op til 160 kW. Opladningen tager fra tre- til 11 timer – lavest med en wall box.

Vi testede prototype i 2018

VOTY.dk prøvede kortvarigt eActros som tidlig prototype forud for IAA transportmessen i Hannover efteråret 2018 – og her erfarede vi under vores korte bekendtskab med bilen, at det nærmest ikke var nødvendigt at bruge bremsepedalen. Det klarede regenereringen af bremseeffekten.

Dengang eksisterede der to prototyper – hvor én var med til IAA – så der var en vis nervøsitet at spore hos fabrikkens ingeniører.

2,5 tons ekstra vægt

Som el-køretøjer er der maksimalt drejningsmoment fra 0 km/t – så man mærker ikke meget til de 2,5 tons, som prototype-testbilen vejede mere end en tilsvarende diesel-Acreos.

Momentet var rart at opleve ved vores korte test i det byområde, hvor vi kørte – og som jo var den typiske test, som testbilerne blev udsat for under udviklingen.

Aerodynamisk opbygning

Karosseriopbygningen i DB Schenkers eActros er tillige aerodynamisk. Den er fra firmaet Spier (model Athlet) og har en længde på 7.300 mm og en højde på 2.489 mm. Hertil kommer tagspoiler.

Foruden DB Schenker er samtidig yderligere en række eActros leveret til ”First Mover” kunder. Vi har i den forbindelse allerede omtalt logistikvirksomheden Dachser.

Planen er produktion på 1.000 enheder om året.


Fakta Mercedes-Benz eActros:
Type: 4×2.
Vægt: 18 tons
Affjedring foraksel: luft.
Gear: 2 trin.
Batteritype: Litium-ion
Batteritemperatur: 25 grader.
Ydelse elmotor: 440 kWh.
Kapacitet: 112 kWh
Opladning: 3-11 timer.
Opladning med: max. 160 kW

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk