Hvorfor opfinde et nyt navn til en ny elektrisk bil, når man i forvejen har et verdensnavn. Vi tale om den kommende e-Vitara fra Suzuki.
Bilen er netop vist for første gang i Europa – og lander herhjemme næste forår. I øvrigt ikke kun som en Suzuki e-Vitara, men også i en ny bil med Toyota-logo. Navnet på Toyota udgaven kendes endnu ikke.
Også off-road udgaver
Det er kun få dage siden, vi løftede sløret for det nye samarbejde mellem de to japanske bilfabrikker – og nu er Suzukis udgave allerede en realitet. Søstermodellen fra Toyota vil nok dukke op i slipstrømmen.
Begge mærker mestrer også off road genren, så de nye biler fås både med træk på to hjul – og på fire hjul. Her er de to elmotorer både for og bag.
Lille erfaring
Når det gælder el, så er Suzuki et ubeskrevet blad – fordi Suzuki mest gør sig i små hybridbiler, hvor den mest kendte er Swift.
Toyota har heller ikke mange års el-bil erfaring. Med lidt startproblemer blev modellen BzX4 lanceret som 2023 model. Samtidig lancerede man luksusbilen Lexus RZ.
Når det gælder varebiler har Toyota lagt produktionen i hænderne på Stellantis koncernen, som bygger de fleste elvarebiler i Frankrig – med undtagelse af den nye Proace Max Electric. Den bygges i henholdsvis Italien og Polen.
Fælles udvikling
Men når det gælder de fælles Toyota/Suzuki model er der tale om et fælles udviklingsprojekt, hvor Suzuki så står for produktionen på deres fabrik i Indien.
De nye biler er efter sidste mode designet som SUV med skrå hæk – og selv om e-Vitara ligner den nuværende Vitara til forveksling, så er det en ny platform. Den nye platform hedder Heartech-e er også udviklet tæt sammen med Toyota.
Den nye bil skal ifølge Suzuki konkurrere med biler som Kia EV3, Volvo EX30 og Hyundai Kona. Priser kendes dog p.t. ikke.
Relax garanti hos Toyota
Toyota modellen har et par ekstra fordele i fordele i forhold til Suzuki – nemlig den 10 års Relax-garanti. Dertil kommer, at Suzuki i Europa ikke vil acceptere ombyggede personbiler til Van’s. Det vil Toyota gerne.
Suzuki Vitara har været på markedet som model siden 1988 – og i mange år Danmarks mest solgte gulpladebil.
Så man har mange trofaste kunder – og forhandlerne glæder sig vildt meget til at få den nye e-Vitara, fortæller pr-chef ved Suzuki Danmark, John Mogensen.
Ny e-Axle
Elmotor og reduKtionsgear er samlet i en enkelt enhed – e-Axle – og det sparer både plads og vægt, og skulle sikre et mindre kompliceret ledningsnet.
Suzuki e-Vitara er i 4×2 udgave udstyret med en elmotor på 144 eller 174 hk – og 189 Nm. Ydelsen i e-Axle udgaven er 184 hk og 300 Nm.
Batteriet er på 49 eller 61 kWh. Alle har tre faser AC opladning på 11 kW. Varmepumpe er standard.
Digitale skærme
Inden døre findes komplet digital instrumentering – opdelt i to skærme på henholdsvis 10,2 og 10 tommer.
Ekstraordinært har bilen et bagsæde, der kan forskydes frem og tilbage – som allerede var kendt i 1965, da Renault lancerede deres Renault 16 model.
Modelprogrammet i Danmark er ikke fastlagt, men de første biler skulle lande i løbet af sommeren – inklusiv 4×4 udgaven.