Japanske Suzuki vil ikke se på, at deres personbiler ombygges til gulpladebiler – derfor fås eksempelvis Suzuki Vitara – en gang Danmarks mest solgte gulpladebil – nu kun som personbil herhjemme.

I 2019 præsenterede samme Suzuki deres helt nye Jimny, som er en meget eftertragtet, lille terrængående bil – som Jimny har været i generationer. Den kunne kun fås som personbil – men nu har fabrikken ændret mening, i hvert fald hvad angår biler, der sælges i Europa.

Der er stadig nogle målkrav til varerummet, men de er i en N1 bil på 90 cm i længden – i stedet for 120 mm i længden i en ombygget varebil.

Til jægeren og gårdejeren

Nu er Jimny en N1 bil (for varebil) i stedet for en M1 bil (for personbil) – hvilket betyder, at den ikke kan være familiens bil nummer to til at køre ungerne i skole og handle ind.

Nu er den i stedet for den ekstra bil til gården eller f.eks. for jægeren og fiskeren – og endda entreprenøren, der så kan komme rundt allevegne. Endda med 1.300 kg. på krogen.

Og faktisk er der solgt 75 Jimny Van – og bestiller man den nu, så bliver det i slutningen af foråret 2022. før den leveres. For alt er udsolgt – og fabrikken har sat den lille offroad’er på tildeling. Faktisk vil der være solgt 100 enheder ved årets udgang.

863 liter varerum

Jimny på gule plader eller papegøjeplader bygger pa Active versionen af Jimny – uden bagsæder, så der i stedet er et varerum på 863 liter.

Prisen for Jimny på gule plader er 169.390 kr. eksklusiv moms – og 199.230 kr. inklusive moms på papegøjeplader til hel eller delvis privatkørsel. Hvidpladeudgaven kostede 235.000 kr.

Jimny Van er en fabriksbygget varebil med en solid adskillelse mellem varerum og kabine og et helt fladt gulv med kunststof-beklædning – der gør det nemt at læsse bilen. Før var der en kraftig, nubret plastbeklædning.

Ikke til høje personer

Nu er N1 udgaven ikke den mest komfortable bil – fordi der ikke er så meget plads i kabinen. Adskillelsen er helt fast, så vil have en hældning i ryggen, bliver der tilsvarende mindre plads til at strække benene. Så den er kun til kortere ture, hvis chaufføren er over 1.80 meter høj.

Men bilen er fin ved lokal kørsel og kørsel i terræn, hvor den er eminent. Da vi første gang stiftede bekendtskab med den i et særlig skovområde – præpareret af 4×4-eksperterne Berthelsen fra Randers – var der nærmest ikke det, der kunne stoppe bilen.

Den er lille og let – og derfor fantastisk agil. For der er jo firehjulstræk og reduktionsgear. Fra baghjuls- til firehjulstræk kan skiftes via en ekstra gearstang op til 100 km/t – mens man skal holde stille for at indkoble reduktionsgear.

Traction Control

Udover reduktionsgear er der Traction Control, som anvender bremsesystemet til at nedbremse et spinnende hjul. Dertil kommer en kraftig krængningsstabilisator.

Bilen er bygget på en kraftig chassisramme, stive aksler og tre-leds ophæng med fjedre, hill hold, hill descend, antispin, firehjulstræk med reduktionsgear (standard) samt kugle-kredsløbs-styretøj (som optager ujævnhederne bedst).

Men det er et styretøj, der er velegnet til terrænkørsel – men der ganske livligt på landevejen, som også kan henføres til den korte akselafstand.

AllGrip Pro 4WD

På alle områder er Jimny målrettet udfordrende offroad kørsel. Den kompakte Suzuki Jimny er kendt for at kunne komme frem i alle typer terræn.

Ind- og udgangsvinkel på 37- og 49 grader samt rampevinkel på 28 grader. Akselafstanden er beskedne 2.250 mm – for slet ikke at nævne bilens længde og bredde på 3.645 (med reservehjul) og 1.645 mm. Højden er 1.720 mm.

Jimny’s AllGrip Pro 4WD betjenes med en kort gearstang, der giver en meget direkte føling med gearskiftet.

210 mm frihøjde

Bilens frihøjde er på 210 mm – og den ekstra frihøjde er en stor behagelighed under alle forhold – bedre udsyn og bedre ind- og udstigning.

Almindeligvis kører Jimny med baghjulstræk, men man skifter nemt til firehjulstræk, nar det går løs i terrænet. Til de seriøse udfordringer kan reduktionsgearet tages i brug for endnu bedre kontrol med bilen ved offroad kørsel.

Motoren er på 1.5 liter med 102 HK og 130 Nm ved 4.000 omdrejninger – og bilen kan trækker som nævnt trailer på 1.300 kg. Der er trækkraft fra 1.250 omdrejninger eller 40 km/t i højeste gear (femte.)

LED forlygter

Selv om bilen ikke er verdens mest komfortable på landevejen, så er komforten bedre end i forrige generation fra ’98.

Vi tog den både ud på landevej og motorvej, og den var måske nok lidt hårdt sat op – og selv om den kan køre 145 km/t, så er danske begrænsninger rigelige.

Nødbremsesystem

Dørene virker dog lidt blikkede, når man lukker dem – og på landevejen kan man nu godt høre, at synkromeshen fra differentialet snakker med. Men generelt er samlekvaliteten eller god.

Det er vigtigt at fortælle, at sikkerheden er forbedret – bl.a. med automatisk nødbremse, linjevogter, skiltegenkendelse, seks airbags og esc. Men ikke adaptiv fartpilot.

Manuelt arbejde

Udstyret omfatter også aircondition, navigation, alufælge og LED forlygter – og der er touchscreen,  træthedsregistrering. som kan betjenes med arbejdshandsker plus USB stik og DAB+radio.

Der er ikke plads til flasker i dørene, men der er to kopholdere. Og man skal selv indstille sidespejle manuelt. Et lille minus er, at rudehejs-kontakterne sidder midt i instrumentbrættet i stedet for ved dørene.

Designpris af Danske Motorjournalister

Rattet er tillige i plast (hvidpladeudgaven havde læderrat). Bilen bygges i Japan.

Suzuki Jimny fik i 2019 Danske Motorjournalisters ”Designpris” som bilen, man kun kan holde af, som er en mester i terrænet – og som mange køber, selv om de ikke har brug for den.

Urbetegnelsen Jimny

Det er 13 år siden, at man har kunnet købe Suzukis lille firehjulstrækker herhjemme. Men nu hedder den  Jimny. Og endnu mere retro i sit design – tro mod ur-Jimny fra 1970.

Bilen har heddet meget gennem årene – bl.a. Samurai og de mere kedelige SJ 410 og 413 (står for Light Jeep), men den har altid været en mester, når det gjaldt barsk off-road kørsel.

Teknik Suzuki Jimny:
Motor: 4 cyl. benzin. K15B.
Miljø: Euro 6.
Slagvolumen: 1.462 ccm.
Ydelse: 102 hk ved 6.000 omdr.
Moment: 130 Nm v. 4.000 omdr.
Topfart: 145 km/t.
Brændstofforbrug WLTP: 12,2 km/l.
Energiklasse: B.
CO2 udslip: 178 g/km.
Gear: 5.
Udveksling reduktionsgear 4L: 1:2.003.
Styretøj: Kuglekredsløb.
Affjedring for og bag: 3-link med skruefjedre.
Dæk: Bridgestone Dueler H/T 190/80 R15.
Karosseriopbygning: Chassisramme.
Karosseri: 8 pkt. ophængt.
Bremser: Skiver for/tromler bag. Esc.
Ind- og udgangsvinkel: 37- og 49 grader.
Rampevinkel: 28 grader.
Køreklar vægt: 1.165 kg.
Totalvægt: 1.435 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.300 kg.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Sikkerhed: Nødbremse AEB. Antispin. 6 airbags.
Bakkehjælp: Hill hold/Hille Descend.
Pris: 170.000 kr. plus moms

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk