Suzuki har et tæt forhold til Toyota – så derfor er det ikke unaturligt, at man kan låne lidt af hinanden. Således sælger Suzuki en hybridmodel med navnet Swace, som er en tro kopi af Toyota Corolla stationcar.
Men når Folketinget i slutningen af 2020 så pludseligt ændrede den danske afgiftspolitik, så det kun var el- og plug-in hybrid bilmodeller, der favoriseredes afgiftsmæssigt – så stod den danske Suzuki importør bl.a. med en del Swace hybrid modeller, der blev for dyre.
Toyota Danmark er datterselskab af Toyota-fabrikken og kunne hurtigt finde mere fornuftige priser, men Suzuki Danmark skulle selv trylle en rimelig pris på plads med Toyota efterfølgende – for en merpris på 10.000 kroner er svær at forklare kunderne.
Det er så lykkedes at få bedre priser nu – og p.t. er der i forhold til pris og udstyr cirka 30.000 kroner at spare på Suzuki Swace, som er bedre udstyret.
Bl.a. er der LED-forlygter i testbilen, regnsensor, foldbare sidespejle, tågelygter. Aut. nedblænding af bakspejl og trådløs mobil-opladning i Swace – men til gengæld Head-Up display og el-bagklap i Corolla. Resten af udstyret i Swace skal tilkøbes via pakker hos Toyota (ifølge Suzuki).
Sikkerheden er i top – med bl.a. adaptiv fartpilot, nødbremse med fodgænger- og cyklistgodkendelse, linjevogter, skiltegodkendelse, blindvinkel assistent, parkeringsassistent, parkeringssensor for og bag og antispin-system. Dertil advarsel mod krydsende trafik bag bilen.
God pris i dag
På hvide plader er prisen 305.000 kroner for en Swace. Men der er ikke så mange Swace p.t. til den gunstige pris – ved årsskiftet var det 300 enheder.
Toyota Corolla tilbydes også som Van – men det accepteres ikke af Suzuki i Europa. Men hvis man selv vil have besværet, kan man købe en Swace uden afgift hos forhandleren – og selv få den ombygget og synet – da ombygningskittet fra Corolla jo passer.
Besværligt er det, men man får en mere veludstyret bil. Her kan vi nævne læderrat, varme i sæder og rat, justerbar lændestøtte, sportssæder med justerbar lændestøtte, 2-zone klimaanlæg, midterboks og alufælge med 205/55 R 16 dæk.
Lille trailervægt
Vi savnede dog handskerumslås og fabriksmonteret navígation i bilen, som vi prøvede.
Som jobbil har den det handicap, at den kun har en trailervægt med bremser på 750 kg. Læssehøjden er 620 mm.
Som nævnt virker bilen velbygget – men det øverste af instrumentbrættet er præget af hård plast.
Meget økonomisk
Swace er som Corolla er særdeles velbygget bil med super komfort, der også er økonomiske og klarer et WLTP snit på 22,2 km/l. Vi kørte en del på motorvej – og nåede knap 18 km/l. Bilen B-funktion sørger for, at bilen samler strøm op ved opbremsning.
Swace er blødt affjedret, så ujævnhederne i vejbanen mærker man ikke meget til. Til gengæld krænger bilen en del ved hurtig kurvefart og man skal være hurtig ved rattet for at holde kursen. Men bilen er jo heller ikke en racer – og sidste ende har man god hjælp af bilens elektriske stabilitets system.
I bilens instrumenter kan man følge, hvordan biler lader op. Der er valg mellem køremåderne sport, normal og eco – plus valg af el (EV knap), for at vælge elektrisk kørsel i f.eks. bykørsel.
Hybrid uden ladekabler
Man skal (stadig) vænne sig til CVT-multigearet ved acceleration, der virker som en spændt elastik og følgende høje lydniveau. Men vælg adstadig kørsel og eventuelt fartpilot – og bilen er dejlig lydløs med sin 4-cylindrede 1,8 liters motor.
Motoren yder 98 hk og elmotoren 72 hk – det giver en systemydelse på 122 hk. Fint i det daglige, men bilen er ikke en racer.
Fordelen ved at vælge hybrid uden plug-in er, at man uden at skulle lede efter ladestandere får en meget økonomisk bil – og alle har jo ikke ladestander hjemme eller i firmaet.
—
Tekniske data Suzuki Swace 1,8 hybrid Exclusiv:
Motor: 4-cyl. hybrid. 16V. Euro 6D.
Ydelse benzinmotor: 98 hk v. 5.200 omdr.
Elmotor: 72 hk/163 Nm.
Slagvolumen: 1.798 ccm.
Systemydelse: 122 hk.
Moment: 142 Nm v. 3.600 omdr.
Batterikapacitet: 3,6 kWh (lithium-ion.)
Acc. 0-100 km/t: 11,1 sek.
Topfart: 180 km/t.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 22,2 km/l.
CO2 udslip: 103 g/km.
Gear: CVT multigear aut.
Dæk: Continental Wintercontact TS 205/55 R 16.
Køreklar vægt: 1.478 kg.
Totalvægt: 2.585 kg.
Trailervægt: 750 kg.
Varerum: 1.600 liter.
Læssehøjde: 620 mm.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag.
Affjedring: Uafhængig for/dobb. triangler bag.
Garanti fabrik: 3 år/100.000 km.
Garanti, hybridkomponenter: 5 år/100.000 km.
Van-pris: Ca. 200.000 kr. ekskl. moms.
Pris hvide plader: Ca. 300.000 kr.