Den ikoniske Suzuki Jimny kan i begrænset omfang leveres på papegøjeplader til delvis privatbrug eller på gule plader til erhvervskørsel.
Suzuki har en regel, at ingen af deres europæiske modeller må bygges om til varebiler – men Jimny er bygget i Japan – også som varebil.
Bagagerummet er kun 850 mm langt, så der er ikke tidligere været mulighed for at få godkendt den som varebil. Reglerne hidtil har haft krav om varerum på 1.200 mm i længden og 600 mm i højden for at blive godkendt.
Andre krav
“Der er tale om en fabriksbygget varebil – som altså er N1 biler. Og her gælder andre regler, når fabrikken bygger dem.
Der er stadig nogle målkrav til varerummet, men de er mindre end SKAT’s mål – nærmere omkring 90 cm i længden,” er meldingen fra den danske importør.
Alle typer terræn
Den kompakte Suzuki Jimny er kendt for at kunne komme frem i alle typer terræn takket være firehjulstræk, reduktionsgear, ekstra frihøjde og lav vægt.
Som personbil er Jimny udsolgt, men det er som sagt lykkedes den danske Suzuki importor at skaffe et begrænset parti til landet som varebil.
Jimny på gule plader eller papegøjeplader bygger pa Active versionen afvJimny – uden bagsæder, så der i stedet er et varerum på 863 liter.
169.390 kr. plus moms
Prisen for Jimny på gule plader er 169.390 kr. eksklusiv moms – og 199.230 kr. inklusive moms på papegøjeplader til hel eller delvis privatkørsel.
Jimny Van er en fabriksbygget varebil med en solid adskillelse mellem varerum og kabine og et helt fladt gulv, der gør det nemt at læsse bilen.
Pa alle områder er Jimny målrettet udfordrende offroad kørsel. Hvor de fleste biler har selvbærende karrosseri og uafhængigt hjulophæng, er Jimny karrosseriet boltet fast på en solid chassisramme med stiv for-og bagaksel og et kuglekredsløb styretøj, der er velegnet til terrænkørsel.
Skift til 4×4 op til 100 km/t
Jimny’s AllGrip Pro 4WD betjenes med en kort gearstang, der giver en meget direkte føling med gearskiftet.
Fra baghjuls- til firehjulstræk kan skiftes via en ekstra gearstang op til 100 km/t – mens man skal holde stille for at indkoble reduktionsgear.
Udover reduktionsgear er der Traction Control, som anvender bremsesystemet til at bremse et spinnende hjul ned. Dertil kommer en kraftig krængningsstabilisator.
Frihøjde på 210 mm
Her kan vi så tilføje bilens frihøjde på 210 mm – samt ind- og udgangsvinkel på 37- og 49 grader samt rampevinkel på 28 grader. Akselafstanden er beskedne 2.250 mm
Almindeligvis kører Jimny med baghjulstræk, men man skifter nemt til firehjulstræk, nar det går løs i terrænet.
Til de seriøse udfordringer kan reduktionsgearet tages i brug for endnu bedre kontrol med bilen ved offroad kørsel.
Trailer på 1.300 kg.
Jimny Van har masser af standardudstyr som automatisk nødbremse, aircondition, DAB+ radio og Bluetooth. Men ikke adaptiv fartpilot.
Motoren er på 1.5 liter med 102 HK og 130 Nm ved 4.000 omdrejninger – og bilen kan trækker trailer på 1.300 kg.
Bilen bygges som nævnt i Japan, og man mærker tydeligt den høje kvalitetsgrad på bilen.