Siden PSA Peugeot-Citroën købte Opel af General Motors for tre år siden er de fleste af Opel modellerne blevet udviklet med fransk teknologi – i første omgang var det Opel Combo varebilen og senest Astra og Corsa samt Vivaro varebilen.

Kun Insignia er tilbage med General Motors teknik – og på sigt vil den også blive opslugt i den store PSA familie. Den største varebil fra Opel, Movano, bygget fortsat af Renault.

Mokka X SUV modellen er nu også ved at overgå til PSA – og næste Mokka model er ved at blive testet færdigt forud for markedsføring i 2021.

Skånselsløse tests

Det er bl.a. foregået i Nordsverige i vinterperioden og Sydeuropa i sommerperioden (inden Corona pandemien ramte Europa) – og lige nu testes på Opels kendte Dudenhofen testanlæg nær fabrikken i Rüsselsheim – ikke langt fra Frankfurt.

Her testes bilerne brutalt og skånselsløst på bl.a. en racerbane, på hullede veje, gennem vandhuller og stejle og snoede veje for at finde svagheder og gøre bilen så stærk som mulig inden lanceringen.

Mange veje er kopier af Europas værste vejbelægninger så som belgiske brostensveje.

CMP-platform

Som f.eks. 208 fra Peugeot er den bygget på platformen CMP (Common Modular Platform) – som er meget fleksibel.

Som alle nye PSA-biler (senest i 2024 som led i koncernens PACE!-plan) er Mokka på vej som eludgave med træk på alle fire. Mokka vil nok have meget tilfælles med f.eks. 3008 fra Peugeot, som er i samme størrelse.

Når man er så tæt på en bils lancering, er den stort set færdig – og der er tale om finjusteringer af teknikken. Designet er helt fastlagt nu – og fremstår i rent Opel DNA. Vægten er takket været højstyrkestål 120 kg mindre end den gamle Mokka, men med stort set samme akselafstand.

Spændende som budbringer

Opel Mokka og dens britiske pendant Vauxhall Mokka er bygget som en handy og velkørende kompakt SUV model.

Den seneste Mokka model blev også solgt som gulplademodel – dog i begrænset omfang, men da især storbyer råber på kompakte el-varebiler, er den nye e-model et godt bud. eMokka har batterierne placeret i bunden af bilen – og giver god vægtfordeling.

Mere vridningsstabil

Mokka kommer også med konventionelle forbrændingsmotorer som benzin og diesel.

Konstruktionen er 30 pct. mere vridningsstabil end tidligere. Det skulle sammen med en præcis styring og fast affjedring sikre gode køreegenskaber.

Endnu har fabrikken ikke løftet sløret for designet, så bilerne er pakket ind i plast og sjove farver for at man ikke skal kunne gætte linjerne.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk