(BATILLY)

Vi var meget spændte, da vi i inden Coronakrisen holdt sit indtog i Europa var i Frankrig for at prøve brintudgaver af Renault-varebilerne Kangoo og Master.

Anledningen til besøget var, at Renault ville løfte sløret for sin øgede satsning på brintdrevne køretøjer – først og fremmest varebiler.

Fabrikken starter nemlig allerede i første halvdel af i år med produktion af en mindre flåde af biler, der drives af brændselscelle teknologi .

Renault Master og Renault Trafic

I første omgang vil fokus være på de store varebiler, som Master og Trafic.

At sidde bag rattet i et brintkøretøj er helt som at køre en eldrevet bil – forskellen er, at brintbilen er sit eget elektricitetsværk.

Men en brintdrevet bil opfører sig præcist som en batteri-elektrisk bil. Støjsvaj og lynhurtig.

Vi kørte brint i et par timer

Vi kørte brintbilerne i et par timer – og var især glade for rækkevidden. For rækkevidden kan være fra 500 til 1.000 km. Minimum det dobbelte af elbilen af i dag. Men brintbilen er meget dyrere end elbilen – endnu.

Bilerne har automatgear, så det er bare at sætte i ”Drive”, træde på speederen og dreje på rattet. Som enhver anden eldrevet bil har brintbilen moment fra 0 km/t, så den er meget hurtig i acceleration – og sætter man pris på i byen, hvor man er væsentlig hurtigere afsted fra lyssignalet end en gængs dieselbil.

Ny samarbejdspartner i Plug Power

Renault har siden 2014 arbejdet sammen med Michelin-ejede Symbio om udvikling af brintudgaver af Kangoo og Master varebiler, men det vil langsomt udfases.

For man har netop indgået en aftale (et såkaldt Memorandum of Understanding) med amerikanske Plug Power, hvor målet er 30 pct. andel af varebilsmarkedet med brintteknik. Aftalen handler både om køretøjer, fyldestationer, infrastruktur og eftermarked.

Det nye samarbejde mellem Renault og Plug Power skal understøtte og udbygge det hastigt voksende marked for brændselscelle teknologi i de små og mellemstore varevogne.

Flere muligheder

”Brint-samarbejdet med Symbio fortsætter dog i forhold til brintudformningen til Kangoo Z.E. Hydrogen udgaven. Men fremadrettet med større varebiler bliver det i første række Plug Power, vi vil arbejde med på brintsiden. Deres teknologiske platform er bredere og giver flere muligheder i hele forløbet (end-to-end-services). Det vil sige både bil, infrastruktur og brint-forsyning,” fortæller Delphine Dumonceau fra Renaults presseafdeling.

Målet for Groupe Renault er som nævnt, at få 30 procent af markedet på brint-varebiler. I øjeblikket har Renault en markedsandel i Europa på 34,7 procent, når det handler om elektriske varebiler.

Egen produktion

Produktionen vil også være et samarbejde med allerede eksisterende Renault fabrikker, og så vil man også oprette en produktion af brændselsceller i Frankrig, der bygges til Renaults platforme.

Den kommende joint venture mellem Renault og Plug Power bringer Renaults stærke position indenfor varebiler, og dets absolutte førerskab indenfor varebiler på ren el i Europa sammen med Plug Powers mere end 20 års erfaring med brændselscelle teknologi og brintløsninger.

Plug Power har blandt andet designet og bygget 110 brint-fyldestationer, og leverer hver dag over 40 tons brint dagligt og er teknologisk leder, når det kommer til grønne brintløsninger.*

Udfordringen med brint

Udfordringen med brintbiler handler i dag om manglende fyldestationer. Danmark har kun seks i dag, men det hænger sammen med, at der kun kører meget få brintbiler rundt.

Samarbejdet med Plug Power betyder, at man har som mål at tilbyde unikke og differentierede produkter og løsninger til varebilmarkedet.

Blandt andet etablerer de to virksomheder et innovationscenter, der skal udvikle brændselscelle teknologi, og man vil være i stand til at tilbyde brint teknologi på eksisterende og kommende Renault varebiler.

Største udvalg af elvarebiler

Renault-Nissan Alliancen har i forvejen nok Europas største udvalg af elektriske varebiler så som Renault Kangoo Z.E., Master Z.E. og Nissan e-NV200. Næste model, der er klar til elektrificering, skulle så være Renault Trafic/Nissan NV300.

Allerede nu har Renault mere end 300.000 elbiler på vejene, med mere end 10 års erfaring indenfor elbiler og elektromobilitet. Næsten nyhed er den nye Kangoo-modelserie, der kommer i år.

Den kommer også med el- og brintudgaver – ligesom den vil få søstermodellerne Nissan e-NV 250 og Mercedes-Benz Citan.

Løsning med brugte batterier

Også når det handler om at håndtere brugte batterier, har Renault (sammen med Nissan) en klar strategi for, hvordan disse kan få et andet eller måske tredje liv efter at have udtjent deres ”værnepligt” i biler.

”Renaulution” planen er for nylig blevet præsenteret af Renaults topchef og CEO, Luca de Meo – og det betyder ganske rigtigt en revolution.

I 2025 vil Renault nemlig have lanceret 14 nye modeller, herunder syv elektriske og syv hybridversioner.

Plug Power passer til strategien

Det nye samarbejde med Plug Power passer ind i Renaults strategi, hvor man tilbyder brintløsninger til varebilmarkedet.

”Med dette projekt er det vores ambition at positionere Frankrig som igangsætter af en industriel, teknisk og kommerciel udvikling af denne nøgleteknologi. Vi ønsker dermed at styrke vores fortsatte lederskab i Europa på varebilområdet, da vi som mål har at blive førende i Europa indenfor brændselscelle teknologi, udtaler Groupe Renault CEO – Luca de Meo.

Teknologisk vil Renault fremme ”The Software Republic”, et åbent økosystem, dedikeret til udvikling af software, data, cybersecurity og mikroelektronik.

1.000 ingeniører til opgaven

Centralt i den teknologiske udvikling hos Renault står ”The Software Factory”, der samler mere end 1.000 ingeniører specialiseret i udvikling af software, data og cloud services.

”Hos Renault omfavner vi effekterne af disruption og skaber vores egen nye bølge. Det handler om at bringe modernitet til den automotive industri,” siger Luca de Meo.

Koncernen vil styrker sit lederskab indenfor elbiler, og man investerer i brint med det formål at blive den grønneste bilproducent i Europa i 2025.

Software Republic

”Vi vil også være et Tech brand. Gennem in-house udvikling via vores Software Republic, et åbent økosystem, der skal medvirke til at udvikle europæisk ekspertise indenfor felter som f.eks. data og cybersecurity, får vi en konkurrencemæssig fordel som brand med high tech connected services,” siger Luca de Meo.

Renault vil med andre ord udvikles sig massivt indenfor tre områder: Tech, service og ren energi.
Som Tech brand stiller Renault sig i spidsen for et teknologisk økosystem.

Her vil man sammen med samarbejdspartnere vil samle ekspertise og bygge europæisk know how og beskytte suveræniteten, når det handler om nøgleområder som big data.

Aktivitet med tunge køretøjer

Lige nu er det i høj grad tungere kommercielle køretøjer, der testes i brintudgaver – både i USA, i Asien og i Europa.

I USA Nikola, i Asien Hyundai og Toyota – og i Europa Iveco/Nikola, Hyundai, Mercedes og Renault . Og nærmest alle fabrikker med respekt for sig selv forsker på området.

Mange bilfabrikker tror på brint til regional- og langdistance kørsel. Især i tungere køretøjer.


Faktaboks brint:

Der er ingen forurening med grøn brint. For brint produceres ved hjælp af elektrolyse. Det kræver kun rent vand og elektricitet.

Elektrolysatoren opsplitter vand (H2O) til brint (H2) og ilt (O) ved hjælp af el fra vedvarende kilder så som vindmøller.

På den måde kan man lagre strømmen fra vedvarende kilder, hvad der ellers er et problem med f.eks. vindmøllestrøm.

Og når man skal bruge brinten – er processen omvendt. I brintbilen tanker man nemlig brint fra en fyldestation – det sker endda på ganske få minutter.

I brændselscellerne i bilen blandet brint med ilt – og resultatet er vand med strøm som restprodukt. I elbilen lader man bilens batterier – som tager væsentligt længere tid.