Ford afslørede i dag planerne for sin fremtid i Europa, som i høj grad bliver elektrisk – og det gælder både person- og varebiler.

”Når det gælder varebiler, vil vi allerede i 2024 kunne tilbyde dem i en el- eller hybridvariant, der kan køre emissionsfrit – og i 2030 vil to tredjedele af alle varebiler være elektriske eller plug-in hybrid køretøjer.”

Det fortalte Stuart Rowley, præsident for Ford of Europe, på et virtuelt pressemøde tidligere i dag fra det europæiske hovedkontor i Köln.

Fortsat dieselvarebiler i 2030

Men han understregede, at der i 2030 ikke kun vil være el-varebiler hos Ford.

”I 2030 vil vi fortsat have rene og økonomiske dieseldrevne varebiler på markedet, mens alle vores personbiler i 2030 vil være 0-emission køretøjer med el- eller plug-in teknologi,” sagde Rowley.

Derfor er diesel-motorproduktionen i engelske Dagenham vigtig fremover.

Første el-varebil om to-tre år

Formentlig om to-tre år vil den elektriske 2-tons Transit blive lanceret i Europa som den første rene el-varebil fra Ford.

Ford vil køre udviklingen af den elektriske varebilsudvikling for både VW og Ford. Udviklingscentert for varebiler vil være i Dunton nord for London. Köln bliver omvendt el-bil center for personbiler.

Store varebiler og pick-up

Ford vil tage sig af udviklingen af fremtidens større varebiler og pick-up biler, mens Volkswagen vil tage sig af de mindre varebiler – det vil sige VW Caddy, Ford Transit Connect og Ford Transit Courier.

Volkswagen talsfolk har allerede meldt ud, at Caddy ikke kommer i eludgave, men i hybrid/plug-in hybrid-udgave.

Varebiler er fundamentet

”Varebiler er fundamentet for Fords succes i Europa,” sagde Stuart Rowley.

Ford kunne i 2020 i øvrigt opnå sit sjette år i træk som det førende varebilsmærke i Europa, og den fortsatte førerposition på det europæiske varebilsmarked har været afgørende for virksomhedens overskud i fjerde kvartal.

Stordriftsfordele

Det positive resultat følger i kølvandet på Fords nye varebiler og tjenester. Disse understøttes af Fords voksende samarbejde med opbyggere, en joint venture med Ford Otosan samt ikke mindst den strategiske alliance med Volkswagen, som giver nye stordriftsfordele,

Derudover vil Ford bygge et økosystem af online varebilstjenester, der er udviklet med udgangspunkt i kunders tilbagemeldinger.

Tjenesterne vil være designet til at lette arbejdslivet og holde både chauffører og virksomheder bedre kørende med øget produktivitet.

FordPass onlinetjeneste

Onlinetjenesterne omfatter bl.a. FordPass Pro til flåder på op til fem varebiler og Ford Fleet Management, som Ford sidste år lancerede i samarbejde med ALD Automotive.

Ford Fleet Management øger produktiviteten for erhvervskunder, der efterspørger mere skræddersyede flådetjenester.

De nye varebilstjenester vil drage fordel af Fords samarbejde med Google, som vil danne fundamentet for både personaliserede køreoplevelser og nye datadrevne løsninger.

Målrettet modelprogram

Omstruktureringen har bl.a. betydet et mere målrettet europæisk modelprogram og nye samarbejder med Google og Volkswagen. Sidstnævnte bl.a. i forbindelse med deres MEB-platform.

Ford er også med i et samarbejde med Volvo Cars, som jo ejes af kinesiske Geely.

Kæmpe investering

Når det gælder personbiler, tager Ford et stort skridt frem i overgangen mod elektriske biler i Europa med en investering på over seks milliarder kroner i virksomhedens fabrik i Køln. Fords forberedelser er foregået over de seneste par år.

Ford vil tilbyde alle sine personbiler som minimum plug-in-hybrider i 2026 i Europa. Efterfølgende vil alle europæiske personbiler fra Ford som nævnt være fuldt elektriske i 2030.

Det elektriske center

Investeringen på seks mia. kroner vil som nævnt modernisere fabriksfaciliteterne i Köln og omdanne dem til Ford Cologne Electrification Center, hvor Ford vil udvikle og bygge sin første europæisk producerede fuldelektriske personbil fra 2023. Her er formentlig tale om en elbil i Fiesta-størrelse.

Det overvejes også, om endnu en elbil skal produceres på fabrikken.

”Vores succesfulde omstrukturering har givet os sorte tal på bundlinjen igen, og vi ser frem til næste fase af overgangen til en fuldt elektrificeret fremtid for Ford Europa. Vi forventer at bygge videre på vores momentum, der er på rette spor mod et globalt mål om seks procents overskudsgrad,” sagde Stuart Rowley.

Fordoblet investeringen

Nyheden følger i kølvandet på Fords seneste resultat for fjerde kvartal af 2020. Her har Ford opnået overskud i Europa igen og investeret over 134 milliarder kroner i elektrificering på verdensplan.

Investeringen, der strækker sig frem mod 2025, udgør næsten dobbelt så stort et beløb, som Ford oprindeligt havde planlagt. Yderligere detaljer om Fords elektrificeringsplaner vil følge over de kommende måneder.

Rowley understregede, at Ford p.t. ikke har planer om at gå ind i produktion af batterier, men at den udvikling hurtigt kan ændre sig, som Fords øverste chef og CEO Jim Farley tidligere har udtalt.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk