Vi har tidligere skrevet, at bilfabrikkerne er taget på sengen med den stærkt stigende efterspørgsel på grønne biler – ikke kun fra kunder, men også fra de store europæiske byer, som ikke vil se dieselbiler i fremtiden.
Antallet af både el- og brintvarebiler ventes derfor at stige i nær fremtid på grund af øgede krav til grøn transport.
Brint-pionererne
Toyota har tidligere udtalt, at fremtidens drivmiddel bliver en kombination af brint og en hybridløsning. Benzintanken i en Prius, Corolla og Yaris Hybrid kan måske ventes at blive skiftet ud med en brintløsning.
Hyundai er sammen med Toyota og Honda blandt pionererne til brint-køretøjer, men prisen på en brintbil er stadig ganske høj. Selv uden afgifter.
Når det gælder tunge køretøjer, kører der allerede brintlastbiler rundt i Schweiz – fra Hyundai – og amerikanske Nikola er langt med brintteknik i USA. I samarbejde med Iveco kommer teknikken også til Europa.
Toyota satser på brint
I Japan er Toyota langt med brintforskning – bl.a. til biler, varebiler og mindre lastbiler. Vi har tidligere prøvet den tidligere Toyota Mirai brintbil, og har senest kørt i den nyeste Hyundai Nexo brintbil.
En bil, der havde premiere i Europa for snart tre år siden – i øvrigt opkaldt efter Nexø på Bornholm.
Inspirationen blev hentet i det bornholmske ”Bright Green Island”-projekt, der handler om – via energimæssig nytænkning – at gøre Bornholm til et bæredygtigt, CO2-neutralt øsamfund i 2025.
Måske også en anerkendelse af, at flere bystyrer herhjemme har været tidligt ude med at prøve brintbiler – bl.a. København og Vejle. Nexo afløste Hyundai ix35 Fuel Cell.
En halv mio. kr. plus moms
Nexo er en halvstor SUV, som koster 630.000 kroner på hvide plader uden afgift – og hvis firmaet vil have bilen som Van på gule plader, er det kun momsen, som man sparer. Regn med en halv million.
Med en ejerafgift på 660 kroner bliver de samlede udgifter ved at holde bilen 6 kroner og 30 øre pr. kilometer ifølge en FDM test. Og det er ikke dyrere end mange andre luksusbiler.
Der er slet ikke afgifter på brintbiler – og ingen max-grænse i dag. Det er tilfældet i en elbil. Men faktisk er en brintbil er også en elbil.
Teknikken i brintbilen
Teknisk går brinten til en brændselscelle. Her blandes den med ilt – og man får så vand efter en kemisk reaktion. Restproduktet er faktisk strøm. Strømmen fortsætter til elmotoren, som driver bilen frem.
Som andre elbiler er den lynhurtig med et moment fra 0 km/t – og næsten støjfri. Kun høres en lille elektrisk lyd. Til gengæld er der en del støj fra teknikken, når bilen er stoppet.
En ”optankning” tager ikke længere end tankning af en diesel- eller benzinbil. Elbiler tager fortsat lang tid – også med en hurtiglader. I bedste fald kan man få 80 pct. opladning på en halv time.
Op til 700 km rækkevidde
Nexo rummer godt seks kilo brint. Og så kan man køre op mod 700 km. Elmotoren i Nexo yder 163 hestekræfter og drejningsmomentet på 395 Nm. Topfarten er 179 km/t og den når 100 km/t på 9,2 sekunder. Gearet er 1-trins automatgear.
Desværre er der kun en håndfuld brint-fyldestationer herhjemme i dag. Så man skal planlægge sine ture. Tidligere måtte jeg droppe en Toyota Mirai test til Nordvesttyskland for år tilbage, for jeg var aldrig kommet hjem igen bag rattet af bilen. Ingen fyldestationer i det område.
Køber man en brintbil, skal man i hvert fald have en fyldestation i nærheden af hjem eller job.
Tankstationen er en container
Oftest er fyldestationen er container, der er bygget om, Her produceres brint med et tryk på 700 bar ved at spalte vand til brint og ilt ved hjælp af overskuds-strøm fra f.eks. vindmøller.
Ellers går strømmen tabt – eller vi forærer den til vores nabolande.
1.500 liter varerum
Selve Nexo kører fremragende. Den er komfortabel og klarer svingene uproblematisk. Der er lidt vindstøj, hvilket er typisk for en bil uden støj fra teknikken.
Og så er den ganske rummelig – både for chauffør og gods via en varerum på 1.500 liter plus fire fastgørelseskroge. Dertil kommer en elektrisk bagklap. Men bilen kan ikke trække en trailer. Læssehøjden er 770 mm.
Luksus-indretning
Kabinen er præget af luksus med elektrisk drevne lædersæder – med både mulighed for varme og kulde. Læderrattet har også varme.
Midterkonsollen virker meget dominerende – nærmest som i et flycockpit. Her er der en masse knapper – næsten befriende i forhold til at skulle bladre sig igennem en touchscreen. Der er dog en 12,3 tommer af slagsen – med navigation.
Der er faktisk to digitale skærme – den anden med information om strømforbrug plus ure.
Flere kamera-løsniger
Vi skal i den forbindelse nævne kameraløsningerne i bilen – for udover bakkamera har den kamera i forbindelse med sidespejlene, så når man blinker til højre eller venstre, ser man via én af skærmene ned ad bilens side.
Der er også bird-view og p-sensorer med bakalarm – ligesom en p-assistent kan hjælpe én med at parkere.
Masser af udstyr
Udstyret på testbilen omfattede panorama-glastag, 19 tommer aluminiumsfælge, 2-zone klimaanlæg, elektrisk håndbremse, LED for- og baglygter samt usb stik.
Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne adaptiv fartpilot, aktiv nødbremsesystem, Blind Spot assistent og linjevogter.
Der er skifteplader bag rattet til indstilling af rekuperation – det vil sige opsamling af strøm ved f.eks. opbremsning.
—
Fakta Hyundai Nexo Premium:
Motor: El-motor, brændselscelle.
Ydelse: 163 hk v. 6.300 omdr.
Moment: 395 Nm
Topfart: 179 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Forbrug: 1 kg/100 km.
CO2 udslip: 0 g/km.
Tank: 6 kg.
Rækkevidde: 666 km (WLTP).
Gear: 1 trins aut.
Dæk: Good-Year Ultra Grip M+S 240/45 R 19.
Varerum: 1.500 liter.
Læssehøjde: 770 mm.
Køreklar vægt: 1.850 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Garanti fabrik: 5 år. Ubegrænset km.
Garanti på batteri: 8 år eller 200.000 km.
Pris hvide plader: Ca. 630.000 kr.
Pris gule plader. Ca. 500.000 kr. plus opbygning.