(MÜNCHEN)

MAN i Danmark har et trumfkort på hånden til efterårets spil om kundernes gunst – nemlig den nye baghjulstrukne TGE model med 163 hestes turbodieselmotor.

En rigtig arbejdshest med 3,5 tons trailervægt, der er klar til importørens satsning i efteråret med en turné rundt til landets forhandlere – i samarbejde med bl.a. Caterpillar importøren Zeppelin i Brøndby.

”Det er ikke mindst entreprenører, anlægsgartnere og kloakmestre, der er i kikkerten til den nye model – og køber man den nye TGE, kan man vinde en maskintrailer til en værdi af 55.000 kroner,” siger Nicolai Sperling, direktør for varebiler hos MAN Truck & Bus Danmark.

200 hk fra ABT

Vi har netop været i Tyskland for at se nærmere på de nyeste versioner af den ny tyske arbejdshest – bl.a. de modeller, som ikke var klar, da vi var til verdenspremiere på den nye ”Next Level” generation af TGE serien for et år siden i Østrig.

Det gælder dels den 163 hestes – og dels den 200 hestes turbodieselmaskine fra ABT tuningsselskabet, som kun tilbydes af MAN – ikke Volkswagen.

Nicolai Sperling ser den dog mest den 200 hestes udgave som en mesters bil – og ikke en bil, der skal sælges i store styktal.

Ny automat-gearkasse

Endelig prøvede vi i Tyskland den helt nye otte trins automatgearkasse fra japanske Aisin, som skifter meget blødt og hurtigt.

Herhjemme vælger mellem 80- og 90 pct. af MAN TGE kunder i dag automatgear.

Højeste udstyrsniveau

I det hele taget er Danmark blandt de lande, hvor kunderne vælger deres varebiler med mest udstyr.

”Vores kunder satser udstyrsmæssigt i stor stil på sikkerhedsudstyr – ikke mindst adaptiv fartpilot, som ikke er standard, men som vælges til 80-90 pct. af alle nye TGE modeller, der bestilles herhjemme. De ergonomisk optimale AGR sæder vælges af 80 pct. af kunderne,” siger Nicolai Sperling.

Personliggøre varebilen

Ofte  bliver der investeret mange penge – op til 50.000 kroner – på at personliggøre varebilen, men det hænger også sammen med, at der er chaufførmangel, og at en topklasse-varebil kan tiltrække flere chauffører.

Danmark er også et land, hvor der sælges mange TGE modeller med firehjulstræk – baseret på Haldex-systemet – til en ganske favorabel merpris. Så er man bedre sikret til at komme frem på vejene hele året.

I dag er MAN ét af de få mærker, der tilbyder en stor varebil med valg imellem for- og baghjulstræk samt firehjulstræk.

Mest sikkerhed

Men importøren er samtidig den MAN repræsentant i Europa, der bestiller bilerne med mest udstyr.

Samtidig har importøren gjort en masse udstyr standard i Danmark. Det gælder f.eks.  LED forlygter, bakkamera samt parkeringssensorer for og bag.

MAN TGE har også standardudstyr som Front Collision Assist, Turning Assist, Drive Off Warning, blindvinkel-assistent, linjevogter, sidevindsassistent, multifunktions styretøj og nødbremse.

Bimlen og bamlen

Til gengæld er der andre assistentsystemer, der fravælges – fordi chaufførerne ikke vil høre på advarsels-lydenes bimlen og bamlen.

”De færreste vælger f.eks. deres varebil med trailerassistent – for professionelle chauffører kan godt bakke med trailer,” fortæller Bjarke Rasmussen, der er ny produktchef for varebiler hos MAN Truck & Bus Danmark.

Opbygninger fra fabrikken

I Tyskland blev vi også orienteret om en række nye opbygninger til bilen – baseret på fabrikkens ”Certified Van Partner System.”

Vi så bl.a. en ambulance, en armeret boks-bil og et sakse-lad til biltransporter samt trevejs-tiplad (Meiller) og luksus-busudgaver.

En specialitet var den hollandske BE-Combi – en 3,5 tons TGE med en integreret 3,5 tons trailer.

13 fabriksopbygninger

Juridisk en trækker med en underliggende hjælperamme, femte hjul og en enkelt-akslet trailer kombineret med en stor 28 kubikmeter alubox fra tyske Junge.

Pludselig har man så plads til 10 paller – og der er 2,6 tons nyttelast – klaret med BE kørekort.

I alt tilbyder MAN fabrikken 13 opbygninger – bygget på fabrikken – men udviklet i samarbejde med forhandlere og kunder i hele Europa.

Anderledes typer i Danmark

Men direktør Nicolai Sperling tror ikke på, at fabriksopbygninger i princippet er noget for danske kunder, som oftest vælger én af de mange, dygtige danske opbyggere til at skræddersy deres varebil.

”Danske mål på lad og opbygninger er anderledes herhjemme end i udlandet – det gælder også for hjælperammer,” siger Nicolai Sperling.

4.000 MAN TGE på seks år

Siden den første TGE landede herhjemme i 2018, er der kommet 4.000 TGE udgaver ud på de danske veje, og selv om konkurrencen er hård, er det lykkedes at få vækst i et marked, der generelt er faldet cirka 20 pct.

”MAN TGE har fra begyndelsen været den professionelle kundes valg – ikke mindst takket været lange åbningstider på værkstederne,” siger Bjarke Rasmussen.

Eludgave først senere

I Tyskland var der i øvrigt stor spørgelyst hos de fremmødte pressefolk, der gerne ville vide, hvornår man kan forvente en ny elektrisk TGE, som man havde på programmet tidligere – og som herhjemme stadig kører rundt i 50 eksemplarer – ud af de 100, som blev solgt.

Men hos MAN vil man ikke diskutere en fremtidig elektrisk TGE. Der henvises til Volkswagen Group’s ledelse, som både er ansvarlig for MAN TGE og søstermodellen Volkswagen Crafter.

Tidligere har man i MAN ledelsen dog været ude og fortælle, at man tidligst kan forvente eludgaver i 2026 eller 2027 – og så kunne den tyske IAA transportmesse næste efterår være et godt bud. Eventuelt som prototype.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk