Cupra Ateca Van er en SUV, der er trimmet som en racerbil med vilde præstationer. Men også en arbejdshest med en trailervægt på 2.100 kg.

SUV-bølgen er lagt fra kulmineret. Det er formentlig forklaringen på, at spanske Seat har valgt at gøre deres Ateca SUV til den første model i selskabets selvstændige sportsbrand Cupra.

Bilen har teknik, der bl.a. er hentet fra VW Golf R, som den er i familie med gennem Volkswagen Group, så de gode spaniere har masser af hylder i moderskabet i Tyskland at hente stumper fra – hvis de ikke selv går i byen for at købe ind.

Racer-bremser

Her kan vi nævne de særlige italienske Brembo performance bremser, der ekstra koster 41.500 kroner i personbilsudgaven, men jo mindre som Van. Bilen er lækkert apteret, men meget er også genbrug fra den normale Ateca.

Priserne på den helt specielle bil i basisudgave begynder med vores personbils-afgifter på 645.000 kroner, hvor testbilen i øvrigt kostede 767.000 kroner – inklusive bl.a. Brembo bremse sæt, særlige 19-tommer alufælge med Pirelli P Zero 245/40 dæk, elektrisk glassoltag samt komfort og kørepakke.

Van-beskatningsværdi ca. 350.000 kr.

Det vil sige – virksomheder kan jo købe bilen på gule plader uden moms, og så lander standard-prisen på 470.810 kroner inklusive moms og lige over 400.000 kroner eksklusive moms. Beskatningspris for gulplade-modellen er 399.059 kroner inkl. moms. Heraf er moms kr. 53.245.

Mange ryster på hovedet over, at man indleder Cupra tidsalderen med en SUV i stedet for f.eks. den lave Leon model – men det kommer, for der skulle dukke fire modeller op inden for det næste halvandet år. På sigt vil Cupra have sin egen designlinje – ligesom DS-brandet hos PSA.

2.100 kg. trailervægt

Man får en vildt sjov bil, der alligevel klarer 13,5 km/l ved blandet kørsel, men det klarer man ikke, hvis man kører den sporty. Og det inspirerer den til med sit vilde brøl fra de fire udstødningsrør, der helt lyder som en racerbil.

Ydelsen i den hidsige benzinmotor er 300 hk og momentet er på 400 Nm mellem 2.000- og 5.200 omdrejninger – så at kalde den en sportsvogn er ikke rent pjat.

Som arbejdshest får man endda en trailervægt på 2.100 kg., og det er flot for denne biltype.

4×4 giver bedre vejgreb

Varerummet er på ca. 1.600 liter, men der er ikke handskerumslås, og aflæggepladsen under gulvet i varerummet er begrænset. Læssehøjden målte vi til 690 mm og beskedne 50 mm indvendig kant.

Firehjulstrækker kaldet 4Drive er ikke et hard core firehjulstræk, men et permanent og variabelt system, der sikrer et bedre vejgreb på de snoede asfaltveje.

Går man til stålet, mærker man måske lidt mere krængning i svingene – men køreegenskaberne er godkendt. 4Drive giver også bedre stabilitet med trailer eller på en smattet grusvej.

Brug skiftepladerne bag rattet

Som sagt er bilen jo meget hurtig, men der kan være lidt tøven, når man træder speederen i bund – men så kan man vælge at køre bilen i manuel mode og bruge skiftepladerne bag rattet, orange stiklinger på læderrattet, alufælge med kobber-look.

Så går det derudaf. Og DSG7 automatgearet sikrer bløde gearskift. 5,2 sekunder er bilen om at nå 100 km/t – den er opgivet til 247 km/t på toppen.

Bilens undervogn er udstyret med adaptive støddæmpere, og den kan indstilles via et særligt program på skærmen med sne-, offroad- og bane-mode.

God kørestilling

Man sidder godt i de skålformede alcantara/lædersæder med højdejustering, trinløs rygindstilling og-lændestøtte. Men sidder lige for læderrattet – og man har en god kørestilling på langturen takket været fodpladen i vognbunden, hvor man hviler venstre ben. Både pladen og pedalerne har aluminiums-indlæg.

Sikkerhedsmæssigt er bilen også godt – med ekstraudstyret komfort- og sikkerhedspakke får man så det meste, man kan tænke sig.

Meget udstyr

Det vil sige inklusive nødbremse, adaptiv fartpilot, otte tommer touchscreen med navigation, digital 10,25 tommer virtuel skærm mellem urene, fjernlysassistent, LED lygter, bakkamera, adaptiv undervogn, træthedsregistrering, linjevogter, to-zone klimaanlæg, parkeringsassistent, dynamisk styring og Top View kamera.

Af andet udstyr kan nævnes el-bagklap, syv airbags, hill hold, bluetooth, to usb stik fortil og to ekstra ved bagsiden af midterkonsollen, to flaskeholdere i dørene, to kopholdere, induktions mobil-oplader og midterboks med armlæn.

Faktaboks Cupra Ateca 2,0 TSI DSG 4Drive:
Motor: 4 cyl. række, benzin.
Slagvolumen: 1.984 ccm.
Ydelse: 300 hk v. 5.300 omdr.
Moment: 400 Nm ved 2.000-5.200 omdr.
Topfart: 247 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 5,2 sek.
Gear: DSG7 dobbeltkobling.
Forbrug i g/s: 13,5 km/l.
CO2: 168 g/km.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.615/2.150 kg.
Trailervægt m. bremser: 2.100 kg.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Dæk: Pirelli P Zero 245/40 R19.
Læssehøjde: 690 mm.
Fabriksgaranti: To år.
Pris: privat VAN pris: kr. 470.810 inkl. moms. Heraf moms kr. 62.785.
Beskatningspris VAN: 399.059 inkl. moms. Heraf moms kr. 53.245.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk