Den danske chauffør Alexander Staun nåede ikke helt til tops i Scania Driver Competitions – men han blev blandt de ni bedste i finalen i Sverige.

Det var også noget af et åg, som den 23-årige chauffør Alexander Staun havde på skuldrene, da han deltog i Scania Driver Competitions i svenske Södertälje forleden.

For i fjor var det danske Lars Søndergaard, der blev den bedste chauffør i Europa – ogf vandt en fabriksny Scania lastbil.

30 chauffører i finalen

30 af Europas bedste chauffører deltog i konkurrence i Södertälje, der torsdag aften blev officielt åbnet af Erik Ljungberg, Senior Vice Precsident, Scania Brand, Marketing and Communications.

”Uanset hvordan det går Jer i denne konkurrence, er I alle vindere, alene ved at være kommet så langt og sidde som de 30 bedste chauffører i Europa,” sagde Ljungberg.

Fra Danmark altså Alexander Staun, der vandt det danske mesterskaber 4. maj i år i Ishøj. Med på turen var også netop Lars Søndergaard, den regerende europamester og nr. tre, Brian Poulsen, der vandt danmarksmesterskabet i 2012.

Slået på stregen

Desværre måtte Alexander se sig slået i semi-finalerunderne i en Super Y udfordring – og det var den 34 årige norske chauffør Andreas Nordsjø, der kunne hæve pokalen og modtage de gyldne nøgler til en ny Scania Lastbil efter eget ønske med hjem.

De 30 deltagere startede i kvalifikationsrunden med at dyste i brændstoføkonomi, defensive driving, check før kørsel, lastsikring, førstehjælp, Bird view præcisionskørsel, Knock the King og XT off road kørsel.

Af de 30 gik ni 18 videre til finalerunderne, og herfra var det ”vind eller forvind”. Første øvelse var ”Twisted Water Challange” i en ”head to head” opstilling.

Tæt kamp

Spændingen var intens i Danmarks gruppe, da Alexander lå meget tæt med deltageren fra Slovakiet, der begge endte med præcis 885 liter vand tilbage i beholderen bag på bilen – men med en tid der var 12 sekunder hurtigere, vandt Alexander det meget intense heat.

Så var der ni tilbage og en Super Y øvelse skulle nu kvalificere de tre finaledeltagere. Endnu engang viste Alexander sikkerhed i sin kørsel og på trods af en enkelt gang at skulle ud og rette på en bum, nåede han klart først til det afsluttende punkt, hvor forhjulet skulle placeres i en ramme.

Desværre blev han her indhentet og overhalet – og det betød enden på rejsen.

Chaufføren det vigtigste aktiv

Scania betragter chaufføren som det vigtigste aktiv med hensyn til økonomi, miljø og sikkerhed.

Dette er netop også fokusområderne for Scania Driver Competition, der derudover også har til formål at tiltrække de næste generationer lastbilchauffører til erhvervet, og det er weekendens Europamesterskab et godt eksempel på.

Leave A Reply