Ford har efter flere år med kun én elektrisk personbil på markedet – Ford Mustang Mach E – nu sat alle sejl til med to nye el-biler, Explorer og Capri.
Explorer var før en stor amerikaner bil – og Capris var jo Fords europæiske sports-coupé fra 1968 til 1986. Nu er de med på Fords europæiske elbils-rejse.
En rejse, som Ford har fået hjælp til af konkurrenten Volkswagen – for man havde ikke så meget at gøre godt med.
Udveksling af teknologier
Men i nødens stund skal man som bekendt kende sine venner – og da Volkswagen samtidig manglede hjælp til nye erhvervskøretøjer, så udvekslede man teknologier.
Så nu bygger Ford f.eks. Amarok pick-up til Volkswagen på basis af Ford Ranger og Transporter på basis af Transit Custom.
Volkswagen har så lånt sin MEB-platform og drivline til Ford, som så bygger sine nye elbiler på en helt ombygget fabrik i Köln – så teknikken nogenlunde svarer til Volkswagens elbil ID.4.
Stort batteri
Vi har prøvet Explorer i Select udgaven med baghjulstræk og stort batteri på 77 kWh og en ydelse på 210 kW. Det giver en WLTP rækkevidden på 602 km.
Men det er svært at opnå – og ihvertfald ikke her om vinteren. Batteriet var ladet 82 pct. op, da vi hentede bilen – og vi blev lovet 369 km.
Husk varmepumpe
Vi kunne ikke (ved en DC hurtiglader) lade med mere end 70,9 kW – selv om Ford lover 135 kW. Ford lover også, at man på 28 minutter kan lade fra 10- til 80 pct.
Vi ladede i en time og fik ekstra 29 pct. på – eller 99 km ekstra. Hjemme kan lades med 11 kW (tre faser).
Bilen har ikke standard varmepumpe – men det bør man ofte (8.000 kr.), så der kan spares på strømmen fra batteriet.
Populær som Van
Det er den eneste udgave af den elektriske Explorer, der også tilbydes som Van på gule plader – til 280.154 kroner inklusive ombygning og eksklusive moms, hvor hvidpladeudgaven koster ca. 340.000 kroner.
Og Van udgaven har Ford succes med.
Præcis styring
Vi har altid været godt tilfredse med ID.4, som sælger godt som Van – men Explorer er typisk Ford gjort mere sporty med sænket undervogn og kortere udhæng bag.
Sammen med et mere direkte og præcist styretøj, giver det ekstra gode køreegenskaber. Et plus er den lille vendediameter.
Og så er den som elbil jo ganske kvik med acceleration til 100 km/t på 6,4 sekunder – trods bilens vægt på 2,1 tons. Man kan vælge imellem fire køremåder: normal, eco, sport og individuel.
God kørestilling
Bag rattet sidder man i en ergonomisk korrekt AGR sæde, der indstilles elektrisk (med hukommelse) plus varme og massage.
Sædet var med stof/læder-betræk – og rattet var også i læder – med varme. Passagersædet i testbilen skulle dog indstilles manuelt.
14,6 tommer touchscreen
Hovedinstrumentet foran chaufføren er lånt af Volkswagen – ligesom startfunktionen på en stilk på ratstammen.
Den store, opretstående touchscreen på 14,6 tommer er Fords egen. Den kan endda vippes, så man kan bruge et rum inde bagved.
Tilvænning
Det kræver lidt tilvænning at finde rundt på skærmen – bl.a. at indstille musikken, som kommer ud gennem et avanceret B&O anlæg.
Knapperne på rattet er også hentet hos Volkswagen. De er trykfølsomme – udført i lak, som kan være svære at betjene.
1.200 kg. trailervægt
Bilen er kortere end ID.4 – og det betyder bl.a. lidt mindre plads i varerummet (bagagerummet). Men der er plads til ladekablerne under gulvet.
Vi skal med fokus på jobbilen også nævne elektrisk bagklap (ekstra i en førerassistentpakke til 12.000 kr.), god aflæggeplads med stor midterboks og pænt stort handskerum (uden lås) .
Trailervægten på 1.200 kg. er godkendt.
God sikkerhed
Sikkerheden er god. Bilen havde i førerassistentpakken ekstra intelligent adaptiv fartpilot, 360 grader around view minitor og vognbaneassistent.
Dertil aktiv nødbremse, linjevogter, Matrix-LED forlygter, skiltegenkendelse, blind-vinkel information, bakkamera, advarsel mod tværkommende trafik bagfra og p-sensorer.
Af andet udstyr kan vi nævne 19 tommer alu-fælge, klimaanlæg, nøglefri start, trådløs mobilopladning og SYNC4 infotainment-system fra Ford.
–
Fakta Ford Explorer RWD UR Select:
Ydelse elmotor: 210 kW (286 hk).
Moment: 545 Nm.
Rækkevidde WLTP: 602 km.
Batteri: 77 kWh.
Batterigaranti: 8 år/160.000 km.
Fabriksgaranti: 2 år.
Træk: Baghjulstræk.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,4 sek.
Egenvægt: 2,1 tons.
Trailervægt: max. 1.200 kg.
Varerum: Ca. 1.400 liter.
Læssehøjde indv./udvend.: 35/800 mm.
Dæk: Michelin Pilot Alpin5 SUV 255&50 R19.
Pris hvide plader 340.000 kr.
Pris testbil som Van ekskl. moms: 280.154 kr.