(PARIS)
–
Af George Barrow og Carsten Teiner
–
Flexis – joint venture samarbejdet mellem Renault Group, Volvo Group samt den franske logistik- og rederigigant CMA CGM – har netop afsløret sin nye serie af elektriske varevogne, der vil blive lanceret næste år.
Tre nye Flexis-modeller vil være tilgængelige, når produktionen begynder midtvejs i næste år med en chassismodel, en kassevogn og en kurérmodel (med adgang mellem kabine og varekasse).
Flere salgskanaler
Flexis sigter mod at sælge køretøjerne direkte til flåder – men Renault personbiler og Renault Trucks vil også sælge versioner af modellerne gennem deres egne forhandlerkæder.
Flexis-varevognene er baseret på et skateboarddesign skabt af Renault Groups Ampere-division med et fuldt tilsluttet køretøj designet til at sende realtidsdata til flådechefer samt modtage trådløse opdateringer.
Renault Trafic størrelse
Kassevognen fås i to akselafstandslængder med en totalhøjde på 1,9 m. Dens dimensioner placerer den i segmentet for mellemstore varevogne – som vi kender fra Renaults nuværende Trafic.
Varevognsvarianter vil få et kassekarosseri bygget, der giver mulighed for forskellige bredder og højder – samt kølebiler.
To skærme
Endelig får kurérvarebilen et højt tag med 1,9 m frihøjde. Den får en jalousi-åbning (rulleport) bagest– og skydedør fortil med lav indstigningshøjde.
I kabinen får alle varevogne to digitale skærme. En skærm bag rattet viser og en stor central touchscreen kan tilpasses med kundens egne leveringsstyringssystemer.
Op til 1,5 tons nyttelast
De første modeller forventes at komme på vejene i løbet af anden halvdel af 2026 – med en nyttelast på op til 1,2 tons, mens ladvognschassiset vil have kapacitet på op til 1,5 tons. En nyttelast i kassevognen bliver på et ton.
Batteridetaljer er endnu ikke bekræftet, men vil understøtte hurtig opladning for at gøre det muligt at genoplade køretøjerne til 80 pct. batterikapacitet på 20 minutter.
Køretøjets rækkevidde vil variere afhængigt af model og batteristørrelse, med ifølge Flexis op til 460 km (WLTP). Kurérbilen får en rækkevidde på 350 km.
Grundlaget for ny Trafic
Chassismodellen vil sandsynligvis også være grundlaget for den fremtidige generation af Renault Trafic, og produktionsmodeller vil blive fremstillet på Renault Groups franske Sandouville-fabrik (hvor Trafic og Nissan Primastar produceres i dag) – fra midten af 2026.
Indtil videre er der som en del af udviklingsprocessen blevet bygget tyve prototyper til test, og de har allerede kørt mere end 9.000 timers kørsel siden marts 2024.
Flexis siger, at det i øjeblikket har 10 hensigtserklæringer fra store flåder med efterspørgsel på op til 15.000 varevogne over en treårig periode.
720 mio. euro
Renault Group og Volvo Group har hver investeret 300 mio. euro i foretagendet, hvor CMA CGM har bidraget med 120 mio. euro for en andel på 10 pct.
Virksomheder, der har meldt sig med intentionen om at drive Flexis-køretøjer, omfatter DB Schenker, Colis Privé fra Frankrig og HIVED i Storbritannien.
Der vil også være en central digital platform for Flexis-kunder kaldet “FlexE Connect”, og netværkssupport vil blive leveret af Renault Group og Volvo Group.
Konkurrencedygtige
Flexis vil også introducere et Customer Operational Center, som vil udføre flådeovervågning og give diagnostik, præstationsrapporter og proaktive anbefalinger.
Der er ingen indikation af priserne, men Flexis-ledere fastholder, at det vil være konkurrencedygtigt i forhold til dieselkøretøjer – også kaldet TCO, Total Cost of Ownership.