(SOLUTRANS)

Varebilen MAN TGE kommer nu i en helt speciel udgave, som bygges på en MAN Individual’s specialfabrik i byen Sady i Polen – 50 kilometer fra fabrikken i Września, hvor VW Group’s Traton sektion bygger standardudgaverne af TGE – iøvrigt sammen med Volkswagen Crafter.

Den nye fabrik tager sig af at finpudse de store TGE varebiler, så de bliver helt personlige – deraf deres navn MAN TGE Individual Lion S. Et navn, som er lånt fra lastbilsproduktionen i Tyskland, som har en Lion S udgave af den nye TGX lastbil.

Specialudstyret i Lion S udgaven af TGE er designelementer som sorte fælge, røde bremsekalibre, detaljer på karosseriet i rustfrit stål, lædersæder med broderet udgave af MAN’s løve-logo. Teknisk er der dog ikke noget nyt – den har topudgavens 177 hk turbodieselmaskine og automatgear.

40 medarbejdere

Fabrikken i Sady nær VW-koncernens Caddy-fabrik i Poznan har omkring 40 medarbejdere.

Anlægget er på mere end 13.000 kvadratmeter, og her er der omkring 3.300 kvm halareal og omkring 10.000 kvm udendørs plads til rådighed.

Her kan man opbygge bl.a. udrykningskøretøjer og varebiler med specialindretning. Lion S er den første specialmodel fra Sady – og den nye udgave kan bestilles hos forhandlerne nu.

Røde bremsekalibre

Lion S handler som nævnt  om design – og som på racerbiler er bremskalibrene røde – som ser godt ud sammen med de sortlakerede alufælge.

Dertil sidespejle i kulfiber-look og tredelte hækspoiler. I kabinen er der lækre lædersæder med røde stiklinger og rødt løve-logo.

Der er også røde kontrastfarver på instrumentbræt, dørsider og måtter. I gulvet i kabinen samt i dørlommerne er der så LED-belysning.

Ændret akselafstand

På specialfabrikken i Sady klarer man også konverteringer til passagertransport – TGEKombi – og alle andre specielle anmodninger fra kunden omkring 9-personers busser – samt kørestolsramper, luftaffjedring, borde, belysning eller aircondition.

For varebilerne kan det også være opbygninger og ændringer – såsom læsseramper, advarselslys eller tiplad.

Fra næste år vil akselafstands-ændringer blive føjet til serviceområdet.

 

 

 

 

 

 

 

“Den nye placering gør det muligt for os at opnå hurtigere produktionstider takket være dets placeringen nær ved selve hovedfabrikken,” udtaler Frederic Jakowatz, der er chef for afdelingen i Sady.

Basisudgaverne bygges dog på hovedfabrikken i Września inden turen går til Sady.

”Vores medarbejdere i Sady har i gennemsnit 15 års MAN-erfaring i implementering af særlige buskunde-anmodninger. I produktionen beskæftiger vi blandt andet specialuddannede bilmekanikere, højspændings-elektrikere, møbelpolstrere og tillige en smed,” siger Frederic Jakowatz.

I år når fabrikken i Sady op på at have specialbygget og ændret omkring 150 TGE. Målet for 2022 er 1.200 specialmodeller.

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk