Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Fordobler rækkevidden

Længere rækkevidde er blevet et must for mange el-bilskunder – såvel til privatbiler som varebiler og lastbiler.

Derfor er det en vigtig udvidelse af varebilsprogrammet, som Mercedes-Benz Vans gennemfører i 2022, når eVito og eVito Tourer får større batteripakker med 60 kWh- og 80 kWh modul. Samtidig kommer en 11 kW vekselstrømslader og en 50 kW jævnstrømslader.

Det betyder, at rækkevidden når op mellem 242- og 314 kilometer. For basis-Vanudgaven betyder det et gevaldigt løft i rækkevidden fra i dag 130-150 kilometer med den nuværende version på 35-41 kW.

Ombyggede EQV og eTourer

I dag har flere af de danske Mercedes-forhandlere solgt ombyggede udgaver af eTourer og EQV modellerne med op til 90 kWh batteri – som allerede klarer længere rækkevidder og øget nyttelast.

Men det er ikke en aktivitet, som fabrikken hylder – men det er jo en ikke mindst meget dansk løsning at bygge personbiler om til varebiler.

De nye el-udgaver af eVito vil mindste behovet for at bygge minibusserne om – med mindre man ønsker f.eks. luksusfølelsen i EQV.

 Mindre batteri som tilbud

Fabrikken mener samtidig, at en del kunder, der vælger netop de to bus-udgaver, ikke nødvendigvis behøver så stort et batteri som i dag – så nu tilbydes disse biler også med 60 kW batteri, som også vil gøre bilerne billigere.

Den nuværende eVito kom fem i 2018 – men teknisk var den ikke meget anderledes end den allerførste E-Vito fra 2010 med 36 kWh litium-ion batteri – altså med samme kapacitet som i dag.

Mere konkurrencedygtig

Men de nye batterier vil Mercedes bedre kunne tage kampen op med de senest lancerede el-varebiler fra Stellantis-gruppen (Peugeot, Citroën, Opel og Fiat) samt kinesiske Maxus, som alle har stor succes herhjemme.

Hos Mercedes-Benz i Tyskland peger man på, at de nye batteripakker skal øge anvendelsen fra korte distancer til landområder og regionalt.

Senere i 2022 eller begyndelsen af 2023 er der også meldt ud, at der kommer en eSprinter med længere rækkevidde.

Samme elmotor

Uforandret på eVito er elektromotoren, som yder 85 kW med et maksimalt drejningsmoment på 295 Nm. Bilen har nu en on-board vandkølet velstrømslader på 11 kW ( i stedet for 7,4 kW) samt en jævnstrømslader.

Opladning sker via CCS-ladeport i bilens forreste venstre hjørne, som eVoto Tourer allerede har i dag. Med jævnstrøms sker opladningen med en styrke på 50 kW eller 80 kW. Dermed kan bilen lade op fra 10- til 80 pct. på 35- eller 50 minutter.

Opsamling af strøm

Som i dag anvendes skiftepladerne bag rattet til rekuperation (opsamling af strøm ved opbremsning og friløb) – nu forbedret gennem det, som Mercedes kalder DAuto-funktion – tidligere forbeholdt eTourer. Man kan vælge imellem køremåderne eco, normal og power.

Batterierne er placeret under varerumsgulvet – uden at stjæle plads i varerummet. Garantien på de elektriske dele er på 160.000 kilometer eller otte år.

Ser man på udstyret, har de kraftige, nye eVito udgaver fået 17 tommer stålfælge, sædevarme, multi-funktionsrat samt sikkerhedssystemer bremseassistent, kørelys assistent, fartpilot og træthedsassistent.