Renault-fabrikken har netop løftet sløret for sin nyeste elektriske varebil – baseret på Zoe med 52kWh batteri og en elmotor på 80 kW.

Herhjemme er der ikke afgift på en Zoe – så som Van kan man spare momsen. Til gengæld er Zoe som Van den perfekte budbil til distrubution af mindre pakke, dokumenter – ja og velegnet som pizzabil, som små varebiler ofte kaldes i folkemunde.

Men faktisk er der ikke rigtig helt små ægte varebiler på markedet – så skal man f.eks. op i en stor Kangoo fra samme Renault.

Perfekt til byen

Byerne kommende krav om emissionsfri distribution i bycentre er perfekt løst med en Zoe Van – som supplement til elektriske ladcykler. Især den nye 52 kWh version, som lige kan komme lidt længere ud i periferien af byen end den mindre 40kWh udgave.

I Berlin har et pakkefirma indrettet BMW i3 elbilen som Van til lokal distribution.

Rækkevidden opgives til maksimalt 392 kilometer, men i vinterperioden loves kun fra 240 kilometer. Ladetid ved normal ladestander (Wallbox) hjemme 9,25 timer ved 32V og 230 V. Bilen bruger type to ladekabel.

150 km ekstra på en halv time

Tre timer ved 32V og 400 V, men ved 50 kW hurtiglader kan man lade 80 pct. på 70 minutter.

Lader man en halv time med hurtigleder, loves ekstra rækkevidde på 150 km. Der er otte års garanti på batteridelen.

Business og Business+

Renault har to udgaver – en Business- og en Business+ udgave, som også sælges i Storbritannien. Førstnævnte med 15 tommer stålfælge – men selv basisudgaven har faktisk LED forlygter.

I Business+ får man også klimaanlæg, bakkamera, p-sensorer bag, satellit navigation og 9,3 tommer touchscreen. Dertil linjevogter og skilte-genkendelse, varme i rat og sæder samt 16 tommer alufælge.

Testet i Danmark

Vi har prøvet 52 kWh udgaven (som personbil) herhjemme – med 17 tommer alufælge som ekstraudstyr, og kørte meget i Københavns centrum, hvor den er velegnet. Den er lynhurtig fra start – således 3,9 sekunder til 50 km/t. Topfarten på 84 km/t er også nok i storbyen.

Man skal vænne sig til den særlige el-lyd, der er som en helt speciel brummen, som vi ikke har oplevet i andre elbiler.

Bilen har et 1-trins automatgear, hvor man ud over D som Drive kan vælge B som brake, så man stort set kan køre bilen på speederen alene – så kraftig er opsamlingen af strøm (rekuperation).

Hårdt affjedret

Man er straks dus med bilen, der snor sig i byens små gader som en fisk i vandet. Der er dog en ret hård affjedring, som man mærker på ujævne veje og brosten.

Udstyret er godt – med bl.a. varme i rat og sæder om vinteren, 1-zone klimaanlæg, to USB stik – og så er der fartpilot og fartbegrænser.

Der er som nævnt stor touchscreen med navigation – og vi skal også nævne det tykke læderrat, den gasdæmpede frontklap, nøglefri start og 12 volts stik. Der er to kopholdere – men der er ikke plads til flasker i dørene.

Kabinen er smagfuldt designet med gråt stofbetræk på de indvendige dørsider og instrumentbrættet.

God plads til godset

Der er også god aflæggeplads i kabinen – ud over handskerum (uden lås) også på toppen af instrumentbrættet.

Fabrikken har taget bagsæderne ud på varebilsudgaven og der er så en plant gulv med gummibelægning plus mørk film på de bageste sideruder. Varerummet er på én kubikmeter og målene er 1.205 x 1.110 x mm. Højde cirka 750 mm. Nyttelasten er 387 kg.

Læssekanten til varerummet er 720 mm og bagdøren måler 840 x 950 mm. Der er også en rum under gulvet bagi.


Renault Zoe 52 kWh Van:
Batteri: 52 kWh.
Elmotor: 80 kW.
Ydelse: 108 hk.
Moment: 225 Nm.
Elektrisk forbrug: 175 Wh/km.
Topfart: 135 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 9,5 sek.
Acceleration 0-50 km/t: 3,9 sek.
Rækkevidde: 240- til 392 km (fabriksopgivelse).
Køreklar vægt: 1.551 kg.
Nyttelast: 474 kg.
Bagagerum: Op til 1.200 liter.
Varerum-mål længde x bredde: 1.205 x 1.100 mm.
Varerum højde: ca. 750 mm.
Varerum: 1 kubikmeter.
Bagdør: 950 x 840 mm.
Læssehøjde: 720 mm.
Dæk: Michelin Primacy 205/45 R17.
Bremser: Ventimerede skiver/tromler.
Garanti fabrik: 3 år.
Garanti el-dele: 8 år/100.000 km.
Hvidpladepris: ca. 235.000 kr.
Vanpris: ca. 190.000 kr. ekskl. moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk