Efter en lang periode med leveringsproblemer, er Volkswagen Transporter nu kommet i gang igen med stigens salg.

I top 5 på salgslisten med udgangen af juli er Transporteren den eneste, der er gået frem – markant endda -fra 676- til 946 enheder på en fjerdeplads – efter Ford Transit Custom og de to Mercedes-modeller Sprinter og Vito på de tre første pladser.

Men et klassisk “Rugbrød” fra Volkswagen har totaløkonomisk jo altid været ét af de sikreste varebils-valg overhovedet.

Tomme salgslokaler

”Corona og krig har de seneste tre år gjort situationen svær for os – og vi kunne kun se på de tomme salgslokaler, for bilerne var udsolgt. Men vi har også været glade for, at kunderne ikke svigtede, men kom forbi, når vi af og til fik tildelt små puljer.”

Det siger Jens Kristian Havkrog, salgsrådgiver Erhvervs hos Volkswagen Gladsaxe.

Men nu er der ekstra glæde hos det autoriserede Volkswagen forhandler i Gladsaxe – for det er f.eks. også Caddy og Crafter, der nu igen kan leveres.

Elektrisk succes

Heldigvis havde forhandlerne i den svære periode mulighed for at sælge van udgaven af den elektriske ID.4 og tildels ID.3, som begge fortsat er populære på gule plader, men salget går virkelig godt for den nye varebil ID.Buzz Cargo.

Den har faktisk større succes i Danmark end i mange sydeuropæiske lande, hvor man ikke til tilbyder bilen så billigt.

Ingen problemer med last

Vi benyttede de nye leverancer af Transporter til at låne en bil i Gladsaxe et par dage – sågar den kraftigste af dem med 204 hk og i lang version og Pro-topudstyr til 352.273 kroner plus moms – hvor Comfort-udgaven koster 323.293 kroner plus moms.

Det er længe siden, vi har kørt Transporter, men det er i den testede udgave en ganske kraftfuld varebil, som sagtens kan klare både stor last og en tung trailer, hvor maksimum er 2,5 tons.

Anhængertræk er standard. Varerummet var desuden beklædt – og der var otte fastgørelseskroge. Frontklappen var sågar gasdæmpet.

Robusthed et særkende

Man sidder godt bag læderrattet – i kaptajnsstol med to armlæn – og trinløs indstilling af sæderyggen (med rulle).

Man fornemmer bilens robusthed, som altid har været bilens særkende. Men der er dog en god portion hård plast i instrumenteringen. Det er jo en arbejdsbil, der skal være let at gøre ren.

Vi blev også hurtigt dus med bilen og glad for 7-trins DSG-automatgearet og bilens aircondition.

Masser af trækkraft

Der er masser af overskudskraft i den 2-liters turbodiesel motor – og selv med vægt er bilen smidig og hurtig, hvilket ses af drejningsmomentet på 1.400 Nm mellem 1.400- og 2.250 omdrejninger.

Mange vil nok kunne klare sig med en Transporter med den meget smidige 150 hk motor – men kører man meget med tung last og trailer er 204 hk udgaven mere behagelig at køre i.

Sikker på vejen

Generelt har bilerne sidevindsassistent, der betyder, at man ikke kommer ud af kurs på f.eks. Storebæltsbroen

Testbilen, der var ganske ny, havde dog lidt resonanslyde fra maskinrummet og en træg speeder – men ellers kan vi melde om døre, der lukker præcist og en sidedør, der kører præcist i sin skinner.

Bilen havde, hvad der en sjældenhed, handskerumslås som et stort plus. Dertil navigation med otte tommer skærm og bakkamera samt oliefyr, som man kan starte ud med varm kabine hele året.

Masser af udstyr

Sikkerhedsmæssigt skal vi rose bilens adaptive fartpilot og nødbremse – og vi skal også fremhæve parkeringssensor for og bag, multikollissions-bremse og regnsensor.

Fra udstyrslisten desuden indklappelige sidespeje, apple carplay, opvarmede sprinklerdyser, ekstra batteri, LED belysning i kabine og varerum samt to usb-stik (c-udgave).

VarebBilsamarbejde med Ford

Den næste Transporter vil blive produceret som et fælles projekt med Ford med platform identisk med den kommende Ford Transit Custom, der allerede  er klar ved årsskiftet.

Hvornår den nye Transporter så ser dagens lys, ved vi ikke – men vil i løbet af 2024.

De to bilkoncerner har valgt at samarbejde omkring fremtidige varebilsprojekter – dog er ID.Buzz Cargo ifølge vores oplysninger ikke en del af aftalen

Tekniske data Volkswagen Transporter T.1 Lang 204 HK:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.968 ccm.
Ydelse: 204 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 450 Nm v. 1.400-2.250 omdr.
Gear: 7 trins DSG automatgear.
Topfart: 203 km/t.
Vendediameter: 12,3 m.
Totalvægt/nyttelast: 3.025/859 kg.
Køreklar vægt: 2.166 kg.
Varerum: 6,7 kubikmeter.
Varerum: 2.975 x 1.700 x 1.410 mm.
Mellem hjulkasser: 1.244 mm.
Skydedøre: 1.017 x 1.282 mm.
Bagdøre: 1.473 x 1.299 mm.
Trailervægt: 2.500 kg.
Dæk: Contonental Van Contact 4Season 215/60 R17c.
Garanti fabrik: 2 år.
Pris ekskl. moms T6.1 Comfort: 323.293 kr.
Pris ekskl. moms T6.1 Pro: 352.273 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk