Ford har med den nye Focus udgave endnu engang udviklet en bil med eminente køreegenskaber – noget, der har præget Focus fra første model så dagens lys i 1998. Den nye model er bl.a. 20 pct. mere vridningsstabil end forgængeren.

Godt vejgreb er rart på langturen, men ikke mindst på en snoet bivej, hvor bilen klæber sig til underlaget.

Læg dertil et præcist styretøj samt en kørestilling, hvor man sidder lige for rattet i velformede sæder. Testbilen har standard 16 tommer alufælge.

Den rigtige motor til jobbet

Vi har tidligere prøvet Focus med den 3-cylindrede 1-liter benzinmotor med 125 hk, men her har vi fået mulighed for at prøve bilen med 1,5 liters EcoBlue dieselmotor på 120 hk.

Diesel er mere populær i Van-udgaver, der stort set kun sælges i erhvervs-øjemed.

Bilen har tillige otte trins dobbeltkoblings-gearkasse samt skifteplader bag rattet til manuel betjening af gearskift. Man kan vælge imellem normal-, eco- og sport-opsætning alt efter temperament.

Fås endnu stærkere

Men bilen er ganske hurtig – men er man utilfreds, fås en 2-liter diesel med 150 hk. Det betyder også bedre præstationer – bl.a. er 2-liter dieselmotoren 8,5 sekunder om at nå 100 km/t, mens testbilen bruger 10 sekunder. Men så er forbruget kun 20,4 km/l mod 22.2 km/l i testbilen efter WLTP mål.

2-liter dieselmotoren kræver også SCR efterbehandling med AdBlue tilsætning.

Uafhængig affjedring bag er også standard i 2-liter udgaven, hvor testbilen kun har semiuafhængig compound-aksel.  Den store fordel i 2-liter modellen er også trailervægten, der her er på 1.800 kg, hvor man med 120 hk må nøjes med 1.400 kg.

Titanium Business

Vi har prøvet den 120 hk Focus i den typiske jobbil-opsætning som gulpladebil med betegnelsen Titanium Business til ca. 171.000 kroner plus moms, hvor en hvidpladebil udgave koster 237.000 kroner.

Bilen blev venligt stillet til rådighed hos Andersen Biler, Ford i Ballerup. Her sælger man en del Focus Van til erhvervslivet.

I første kvartal var salget i Danmark på 87 enheder som Van mod 35 i samme periode året før – og markedsandelen var øget fra 0,4- til 1,1 pct.

1.600 liter varerum

Med et varerum på over 1.600 liter med fire fastgørelses-kroge kan den også opfylde de fleste erhvervsfolks behov for en kompakt distributionsbil.

Der var også aflæggeplads under varerumsgulvet. Vi savnede også handskerumslås.

Vi prøvede også bilen læsset med gods – og det generer ikke køreegenskaberne. Den udvendige læssehøjde er uden læs 68 cm. Indvendigt har vi målt læssehøjden til otte cm.

Nødbremse – men ikke adaptiv fartpilot

Når det gælder sikkerheden, har bilen nødbremse med fodgænger-genkendelse. Systemet bremser bilen helt ned fra 65 km/t. Der er dog ikke adaptiv fartpilot, men kun fartbegrænser og fartpilot.

Der er dog linjevogter, der holder bilen indenfor afstribningen på vejen, samt skiltegenkendelse og regnsensor.

Titanium Business byder bl.a. også på parc-assist, parkerings-sensor for og bag, el-foldbare sidespejle, varme i sæder samt læderrat.

Navigation i Business model

Vi skal også nævne Fords velfungerende SYNC 3 infotainment- og nødkaldesystem, der var i bilen. Dertil stop/start og nøglefri start.

Bilen havde standard (for Business modeller) en otte tommer touchscreen inklusive navigationssystem.

Dertil kom elektrisk håndbremse, tre trins sædevarme i forsæder (med trinløs ryg-justering med rulle), 2-zone klimaanlæg, midterboks/armlæn, USB stik samt kopholdere i midterkonsol og flaskeholdere i dørene.

Ford Focus 5-d Titanium Business 120 hk EcoBlue diesel:
Motor: 4 cyl. EcoBlue turbodiesel.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Ydelse: 120 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 300 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 196 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10 sek.
Forbrugssnit WLTP: 22,2 km/l.
CO2 udledning: 118 g/km.
Miljø: Euro 6.
Antal gear: 8 trins aut.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. esc.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Varerum: 1.460 x 1.050 x 760 mm.
Mål ved bagklap: 1.020 x 740 mm.
Mål ved sidedøre: max. 670 x 690 mm.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.464/391 kg.
Trailervægt: 1.400 kg. m. bremser.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Dæk: Michelin Primacy 195/65 R16.
Pris ekskl. moms: 171.212 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk