I USA er dieselmotorer beregnet til tungere lastbiler. Alligevel lancerer Ford for første gang en F150 pick-up med dieselmotor i USA, men bygget i Europa.

Med lave benzinpriser i USA har det hidtil været svært at sælge dieselbiler til amerikanerne. Og efter VW’s Diesel-Gate skandale vel nærmest umuligt.

Alligevel har Ford koncernen besluttet sig for at markedsføre den mest solgte enkeltmodel, F150 pick-up, med en dieselmotor senere i år.

Kommer fra Storbritannien

Motoren bygges ikke i USA, men på Fords største dieselmotorfabrik i britiske Dagenham, hvor der bygges 800.000 dieselmotorer om året – også de herhjemme kendte 1,5- og 2,0 EcoBlue dieselmotorer.

I USA sælges selv den store Fords Transit, som er udviklet i Europa, i dag med stor succes – men med benzinmotor og automatgear.

Den nye Power Stroke dieselmotor til F150 er en V6 diesel på tre liter, som yder 253 hk og har et drejningsmoment på 596 Nm ved 1.750 omdrejninger. Trailervægten er opgivet på 5.171 kg. Nyttelasten er 916 kg.

Økonomi og miljø

Det er ikke mindst en bedre brændstoføkonomi i forhold til benzinmotorerne, der skal give bilen succes. Motoren har variabel turbo-geometri for at gøre den mindre smidig – uden turbo-forsinkelse.

Der anvendes common-rail indsprøjtningssystem med et indsprøjtningstryk på 2.000 bar, der sikrer bedre økonomi og miljø.

I 2017 solgte Ford 896.764 F-serie pick-up modeller, som er en stigning på 9,3 pct. siden 2016. Det bedste salgstal siden 2005. F-serie modellerne har ligget på førstepladsen som den bedst sælgende pick-up i USA i 41 år.

F-serien blev første gang lanceret i 1948 – som afløser for en pick-up, som Ford lancerede i 1942.