Berlingo er for mange nærmest et skældsord – fordi rigtige mænd ikke kører i børnecontainere. Det er måske kun rigtige fædre. Men CityVan udgaven er både kompakt og meget praktisk som varebil – ikke mindst i tæt bebygget område.
Faktisk er det den nye CityVan, der kom først til Danmark – før personbilen Multispace.
Varebilsalget har da også været størst i en periode, og det vil den nye udgave ikke formindske. Der er tænkt mere på håndværkeren i den nye model, for kofangeren fortil er delt op, så man kan nøjes med at udskifte dele af den ved skader.
Mere strømlinet
Samtidig er fronten modificeret, så den fremstår mere strømlinet – og også bagtil er der et par ændringer. Instrumenteringen er også ændret – så der er plads til en stor touchscreen.
Der er god plads i kabinen, og man sidder godt bag rattet. Samtidig er der god aflæggeplads
Et plus er bilens Extendo forsæde – også kaldet multifunktions-sæde, som er standard i L2 udgaven i udstyrsniveau 2.
Derfor er det ekstra i vores testbil. Der er tre sæder i bilen, og sæderne kan vippes og foldes på mange måder – så de sammen med lågen til varerummet får bilen til at være meget praktisk.
Fra potteplanter til standure
En spøjs ting er, at passagersædet også kan vippes op, så man kan køre med høje forsendelser – fra potteplanter til standure. Der er også et aflæggeområde under midtersædet på 7,5 liter.
Varerummet er på den måde også fleksibelt – fordi varerummet udvides med 400 liter – fra 3,3- til 3,7 kubikmeter, når man udnytter pladsen i kabinen. Tre meter lange kan pakkerne så være. Kun sidedøren fandt dommerne for smal. Testbilen havde en tyk træplade i gulvet i varerummet – så der var ikke adgang til fastgørelses-kroge i testbilen.
Men generelt er der tale om et stort facelift – næste helt nye Berlingo kommer i 2018 sammen med en ny Peugeot Partner og en ny Opel Combo, som skal bygges samme sted i Vigo (Spanien).
Euro 6 miljømotor
Den vigtigste årsag til dette facelift er kravet om Euro 6 motorer, som allerede er trådt i kraft til personbiler – og som til varebiler følger næste år. CityVan udgaven i vores tekst har Euro 6 teknik med SCR (Selective Catalyst Reduction). Det ses bl.a. under brændstofdækslet, hvor der både tankes diesel og AdBlue (Urea).
Samme miljøanordning har været anvendt til lastbiler i mange år. Så der er tale om gennemprøvet teknologi.
Berlingo fås med flere størrelse 1,6 liter HDI motorer med stop/start system – vores testbil havde 100 hk – med gode præstationer. Alligevel går den officielt 23,8 km/l – den mest økonomiske Berlingo, hvis man ser bort for den eldrevne Berlingo.
Gearskift kræver tilvænning
Der kan være delte meninger om gearskiftet, som mange mener er trægt at arbejde med. Kører man gelinde, er det rart at køre med. Især i bytrafik – men det kræver tilvænning især på langture. Styretøjet er lidt tungt at arbejde med. Men bilen kører rigtig godt.
Siden første Berlingo kom på markedet i 1996 er der herhjemme solgt 30.000 enheder – heraf 9.000 som varebiler. Anden udgave kom i 2008 – bygget på samme platform som C4 Picasso.
Faktaboks Berlingo CityVan L2 100S&S Feel:
Motor: 1,6 liter.
Ydelse: 100 hk/3.750 omdr.
Moment: 254 Nm v. 1.750 odr.
Gear: Elektronisk ETG6.
Miljø: Euro 6/Stop og start.
Acc: 0-100 km/t: 11,8 sek.
Forbrug g/s: 24,4 km/l
CO2: 109 g/km.
Topfart: 168 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 15,5 sek.
Dæk: 195/70 R15 (Michelin)
Bremser: Vent. skiver/skiver. ABS. esc.
Affjedring: Uafhængig for. Semiuafhængig bag.
Varerumsmål: 3.250 x 1.620 x 1.250 mm.
Mellem hjulkasser: 1.230 mm.
Bagdørsmål: 1.200 x 1.250 mm.
Sidedørsmål: 1.010 x 740 mm.
Køreklar vægt: 1.460 kg.
Totalvægt: 2.210 kg.
Trailer m. bremser: 1.000 kg.
Vendediameter: 11 m.
Varerum: 4,1 kubikmeter.
Pris : 127.990 kr. plus moms.
Pris fra (75 HDI): 110.990 kr. plus moms.